به گزارش پایگاه خبری هیل، سه تن از رؤسای کمیته‌های دموکرات روز یکشنبه درباره احتمال روند استیضاح علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا صحبت کردند اما تاکید داشتند که این تصمیم شبانه اتخاذ نخواهد شد چرا که حزبشان باید محتوای گزارش رابرت مولر بازرس ویژه رسیدگی به پرونده مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ میلادی آمریکا و اسناد و مدارک پیوست شده آن را بررسی کند.

آدام شف رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان گفت: هنگامی که مساله به استیضاح مربوط باشد ما باید خیلی سریع درباره آنچه به نفع کشور است تصمیم گیری کنیم.

در همین حال الایجا کامینگز رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان گفت: حتی اگر تلاش استیضاح موفقیت آمیز نباشد در زندگی لحظاتی وجود دارند که ما باید بر اساس حقیقت تصمیماتی اتخاذ کنیم و این تصمیم و نظر ما است.

کامینگز گفت: اگر روند استیضاح آغاز شود تاریخ به روی مجلس نمایندگان به خاطر ایستادن به پای قانون اساسی لبخند خواهد زد.

آدام شف در جریان مصاحبه با شبکه ای بی سی گفت: احتمالاً استیضاح بدون اجماع نظر دو حزبی موفقیت آمیز نخواهد بود اما این احتمال نیز وجود دارد که این تلاش موفقیت آمیز باشد و به همین خاطر ما با این وجود روند استیضاح را آغاز می‌کنیم.

این اظهارات در واکنش به هشدارهای رهبران دموکرات از جمله نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان که گفته بود استیضاح باعث ایجاد تفرقه در کشور می‌شود، مطرح شد.

تحقیقات ۲۲ ماهه مولر هیچ اسناد و مدارکی درباره همکاری میان کمپین انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ میلادی و روسیه ارائه نکرد اما به چندین پرونده دیگر در باره احتمال مانع تراشی در راه اجرای عدالت به صورت مفصل پرداخت.

در پی انتشار این گزارش برخی دموکرات‌ها از جمله آدام شف از پیشنهاد اینکه روند استیضاح احتمالاً آغاز می‌شود تا تصمیمی در خصوص مانع تراشی بر سر راه اجرای عدالت اتخاذ شود دست نکشیدند.

جرولد نادلر رئیس کمیته قضائی مجلس نمایندگان نیز از رد کردن آغاز روند استیضاح امتناع کرد. وی به شبکه ان بی سی گفت که کنگره باید کپی کامل و اصلی گزارش مولر را دریافت کند و پیش از تصمیم گیری در خصوص استیضاح به اظهارات مولر و ویلیام بار دادستان کل کشور به خوبی گوش دهد.

نادلر با اشاره به اقدامات ترامپ که در گزارش مولر مطرح شده، گفت: برخی از این اقدامات قابل استیضاح هستند. اگر مانع تراشی برای اجرای عدالت ثابت شود این اتهام قابلیت استیضاح رئیس جمهوری به وجود می‌آورد.

دموکرات‌های دیگر با صراحت بیشتری خواستار استیضاح ترامپ شدند.

سناتور الیزابت وارن نخستین کاندیدای اصلی انتخابات رئیس جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی به شدت به این مساله پرداخته و خواستار آغاز روند استیضاح شد.

وارن در توئیتی نوشت: جدیت این سوء رفتار مقامات منتخب در هر دو حزب را ملزم می‌سازد تا ملاحظات سیاسی را کنار گذاشته و وظیفه قانونی خود را انجام دهند. این بدان معنا است که مجلس نمایندگان باید روند استیضاح علیه رئیس جمهوری آمریکا را آغاز کند.

اما تعدادی از دموکرات‌های برجسته جدیت صحبت‌ها درباره استیضاح را کاهش دادند.

پلوسی و استینی هویر رهبر اکثریت دموکرات‌ها از تمامی اعضای حزبشان خواستند تا صحبت‌ها درباره روند استیضاح رئیس جمهوری را متوقف کنند.

این در حالی است که پس از مطرح شدن تمامی این اظهارات و حتی مخالفت نانسی پلوسی و برخی دیگر دونالد ترامپ تویئتی منتشر کرده و در آن دموکرات‌هایی را که به دنبال استیضاح وی بودند، هدف گرفت. ترامپ در این توییت نوشت: چطور یک رئیس جمهوری جمهوری خواه را به خاطر جرمی که دموکرات‌ها مرتکب آن شده‌اند استیضاح می‌کنید؟ آمریکا را دوباره با عظمت می‌کنیم.

ترامپ در توییتی دیگر پیش بینی کرد برنامه‌های دموکرات‌ها برای انجام تحقیقات در خصوص وی و دولتش وقت زیادی را از آنها در سال ۲۰۲۰ میلادی می‌گیرد.

ترامپ در این توییت همچنین مدعی شد که تحقیقات دموکرات‌ها وقت تلف کردن است و آنها با این کار هزینه زیادی برای آمریکا به وجود می‌آورد.

ترامپ مدعی شد: علیرغم در کار نبودن تبانی و مانع تراشی دموکرات‌ها چپ گرای افراطی نمی‌خواهند به کار خود بپردازند و در راستای منافع مردم قوانینی را تصویب کند. آنها تنها می‌خواهند تحقیقات انجام دهند و وقت تلف کنند. این هزینه بسیاری زیادی برای کشورمان خواهد داشت و باعث می‌شود که وقت زیادی از دموکرات‌ها در سال ۲۰۲۰ میلادی گرفته شود.

چندین کمیته در مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل دموکرات‌ها هستند از جمله کمیته قضائی و کمیته نظارت همچنان به تحقیقات درباره ترامپ و دولتش ادامه می‌دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.