«علی اکبر صالحی» روز سه شنبه در نشست معرفی باشگاه صاحب نظران انرژی ایرانیان در دانشکده فنی دانشگاه تهران، محیط دانشگاه را محیطی آرامش بخش و دلپذیر دانست و از اساتید حاضر خواست قدر این محیط را بدانند. 

صالحی گفت: باران الطاف الهی است و هر آنچه در این بارندگی های اخیر ضرر دیده ایم از خودمان بود. چون خانه ها را در بستر رودخانه ها ساختیم و به حریم ها تجاوز کردیم.

وی ادامه داد: رسانه های خارجی در موضوع سیل این همه کمک های مردمی و نهادهای امدادی را نمی بینند و اگر یک فرد خاص مشکلی داشته باشد آن را برجسته سازی می کنند؛ هر چه رسانه های خارجی علیه ما می نویسند بنویسند، آینده این مملکت روشن است.

صالحی با بیان اینکه مفهوم انرژی یک مفهوم مجازی است و از کمیت های اصلی فیزیکی نیست، گفت: اما آنقدر مفاهیم در روابط فیزیکی دیده می شود که اسم انرژی روی آن گذاشته اند در حالی که انرژی مانند سرعت یک کمیت مجازی است.

معاون رییس جمهوری با قدردانی از بانیان این باشگاه به دلیل خالی بودن جای چنین باشگاهی، اظهار داشت: این عنوان با عنوان های خارج از کشور تجانس دارد و واقعا با حضور مجموعه فرهیختگان یک باشگاه است. 

صالحی با بیان این که انرژی یک عنصر بسیار موثر در ابعاد مختلف معیشتی از جمله اقتصادی است،گفت: اگر بخواهیم انرژی را مدنظر و مورد مطالعه قرار دهیم باید به گونه ای فراگیر این کار را انجام داده و همه ابعاد آن را در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: توفیق داشتم قبل انقلاب درسی به نام انرژی ارائه کنم که در آن درس به دنبال انرژی های تجدیدپذیر و پاک بودیم و یکی از موارد مورد تاکید من این بود کدام عقل سلیم اجازه می دهد منابعی را که حیات ما به آن بستگی دارد، صادر کنیم.

وی افزود: ما به عبارتی نفت فروشی می کنیم و آیا باید منابع انرژی مان را صادر کنیم و باشگاه باید به این سوال پاسخ دهد تا کی می خواهیم نفت فروشی کنیم.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: یکی از منابع اصلی انرژی ما سوخت فسیلی است و چرا هم باید راحت بسوزانیم و هم راحت به صورت خام صادر کنیم. ارزش افزوده نفت کجاست؟ چه آینده ای می توان برای این انرژی فسیلی ارزش افزوده متصور بود؟

صالحی اضافه کرد: اگر نفت فقط برای سوزاندن بود این سوال وجود دارد تا کی نفت داریم یا اینکه در مجاورت سوزاندن منابع دیگر هم هست؟ افکار عمومی جامعه هنوز این مطالب را به طور دقیق درک نکرده و اگر در جامعه ای پیشرفته بخواهیم قدم های صنعتی اجتماعی برداریم، آن جامعه باید از آگاهی و بصیرت لازم در زمینه انرژی برخوردار باشد.

صالحی با اشاره به بحث قیمت گذاری انرژی را بسیار پیچیده عنوان کرد و گفت:برخی می پرسند چرا اینقدر انرژی را ارزان می دهیم وباید با توجه به فوب خلیج فارس قیمت بدهیم اما باید حقوق را هم با حقوق فوبی خلیج فارس تعیین کرد.با در نظر گرفتن همه ابعاد مدام با بن بست روبه رو می شویم و آخرش مجاب نشدم چگونه انرژی را قیمت گذاری کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی خطاب به فضای باشگاه گفت: اگر می خواهیم جراحی کنیم بِسْم الله.

معاون رییس جمهوری با اشاره به نبود برنامه ریزی مفهومی در کشورتصریح کرد:٤٠ سال است انقلاب کردیم؛ انقلاب اسلامی آرمان های زیبا و اهداف بلندی برای ما ترسیم و زمینه مناسبی برای خدمت ما فراهم کرده است اما مدیریت ما متناسب با این آرمان ها و اهداف فراهم شده نبود.

وی افزود: مطلبی که در این انقلاب مغفول ماند این بود که حوصله برنامه ریزی مفهومی در برنامه ریزی هایمان نداشته ایم یعنی گذشته را تحلیل، حال را ارزیابی نکردیم و آینده را به فراخور حال نسنجیدیم.

صالحی با برشمردن اقدامات و پیشرفت های چشمگیر بعد از پیروزی انقلاب اظهار داشت: درست است ٤٠ سال قبل دانشگاه های همه دنیا با الان فرق کرده است اما تفاوت در دانشگاه های ما بیشتربوده است.

به گفته وی،بعد از انقلاب ٣٧٠ هزار کیلومتر لوله کشی گاز در کشور انجام شد. حدود ٧٥ هزار نیروگاه نصب شده داریم بطوری که اگر چند لحظه برق قطع شود تعجب می کنیم اما در کشورهای همسایه قطع برق عادی است. 

وی یادآور شد: همه این کارها در شرایطی انجام شد که تولید نفت پایین بود و به دنبال آن صادرات نفت پایین آمد با جمعیتی حدود ٨١ میلیون نفر با یک میلیون بشکه نفت کشور با مشکلاتی روبه رو است.

صالحی اضافه کرد: این در حالی است که عربستان با ٢٢ میلیون جمعیت ١٠ میلیون بشکه نفت تولید و ٩ میلیون بشکه آن را صادر می کند. یعنی اگر ٤٠ میلیون بشکه نفت صادر کنیم هم سطح عربستان می شویم. عراق هم ٤.٥ میلیون بشکه نفت تولید و چهار میلیون آن را صادر می کند. اگر این زیرساخت ها نبود باید تا الان فرو می ریختیم.

رییس سازمان انرژی اتمی یکی از ابزارهای یک جامعه متمدن آزاد و فرهیخته را وجود سمن ها دانست و گفت: سمن ها پلی میان مردم و دولت هستند. به مجموعه هایی که همواره به عنوان یک تلنگر و هشدار دهنده برای مسئولان باشند نیاز داریم و این باشگاه ها می توانند چنین مسئولیتی به عهده بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: باشگاه صرفا نباید دنبال مچ گیری باشد،بلکه باید دنبال دستگیری باشد؛ یعنی ضمن اینکه مشکلات را می بیند و درک می کند، راه حل منطقی و متناسب با شرایط ارائه کند. از باشگاه انتظار می رود هشدار دهنده ای همراه با ارائه دهنده راه حل باشند. باشگاه باید حوصله و سماجت داشته باشد. 

صالحی گفت: معمولا حوصله پیگیری نداریم. باید این آمادگی را در ذهن مسئولان ایجاد کنیم تا پذیرای نصیحت های دلسوزانه باشند.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این که تعیین محدوده منافع ملی با مصلحت ملی در حوزه انرژی است، گفت: باید تحلیل های آگاهی بخش داشته باشیم تا درک مردم و جامعه را از مفهوم انرژی و مصرف آن بالا ببریم. این آموزش ها که به نوعی امر به معروف و نهی از منکر است باید با لطافت انجام شود. 

صالحی با انتقاد از کم بودن دیتابیس ( پایگاه دادها) در کشور گفت: مدیریت کلان نداریم پیچ مهره هایی هستیم که یک جا جمع نشدیم. اگر اراده کنیم می توانیم هر آنچه پیشرفته ترین کشورها می سازند، بسازیم اما دیتا بیس نداریم. پس در بعد انرژی باید پایگاه داده قوی از همه مجموعه ها داشته باشیم.

وی اضافه کرد: انرژی مقوله ای میان رشته ای است حتی کاربرد انرژی و تصمیم گیری آن هم، امر فرابخشی است و به خاطر همین، هر بخشی آن را به سمت خود می کشد در حالی که باید از بخشی نگری جدا شویم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.