آیت الله مکارم شیرازی در دیدار با برخی مسئولین  دانشگاه صنعتی قم، با اشاره به وجهه دینی و فرهنگی شهر مقدس قم دانشگاه‌های این شهر را متفاوت قلمداد کرد و گفت: دانشگاه محل بسیار حساسی است چرا که فارغ التحصیلان آن پست‌های کلیدی کشور را در دست خواهند گرفت، اگر آنها در دانشگاه‌ها دینداری را هم آموخته باشند، می‌توانند سالم و صالح باشند و آنگاه جامعه‌ای سالم و صالح خواهیم داشت.

این مرجع تقلید گفت: جنگ‌های صلیبی درحالی که برای غربی‌ها هم از لحاظ مالی و هم جانی بسیار هزینه بر بود اما یک نکته مثبت هم داشت، آن هم این بود که اروپایی‌ها توانستند از علوم مسلمین استفاده کنند، بنابراین غرب جایگاه علمی اش را مدیون دانشمندان مسلمان است، به عنوان مثال کتاب قانون ابوعلی سینا چندین و چند سال در دانشگاه‌های اروپا تدریس شده است.

وی افزود: اگرجوانان ما با علومی که در قرآن کریم آمده و یا به دست دانشمندان مسلمان کشف شده است، آگاهی پیدا کنند احساس استقلال و شخصیت می‌کنند و با اعتماد به نفس بیشتری به تحقیق و پژوهش می‌پردازند.

این مرجع معظم تقلید گفت: برخی از علوم دانشگاه‌های ما از غرب آمده است و رنگ و بوی غربی دارد پس وظیفه اساتید مؤمن و متدین ما این است که این علوم را بومی سازی کنند. وی بیان کرد: نه تنها در قم بلکه در سراسر کشور اگر علم اساتید و دانشجویان با اعتقاد اسلامی و علوم دینی همراه باشد، آنها می‌توانند گره گشای کشور باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.