در ادامه این مطلب آمده است: مدیر دستگاه امنیت و اطلاعات سودان، صلاح عبدالله غوش، مهارت امنیتی خود را در کودتای البشیر و بویژه در سال ۱۹۸۹ ثابت کرد. در مرحله بعد، اتهام او به هماهنگی با دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکایی و اروپایی در پرونده مجاهدین عرب، مطرح شد و قدرت گرفتن این شخصیت امنیتی که مورد حمایت دولت‌های غربی بود، باعث نگرانی البشیر شد، تا آنجا که در سال ۲۰۱۴ وی متهم به تدارک کودتایی به همراه دولت‌های غربی شد.

بازگشت غوش به دستگاه اطلاعاتی حکومت سودان در فوریه ۲۰۱۸ بنابر نصیحت وزیر خارجه آمریکا، مایک پمپئو اتفاق افتاد. در ادامه، کمی پیش از کودتا علیه البشیر، در تاریخ ۲ اکتبر، اروپا در جریان نشست امنیتی در پاریس، پذیرای غوش بود؛ که به گزارش میدل ایست آی، در حاشیه این نشست، دیدار سرّی بین او و رئیس موساد، یوسی کوهن، انجام شد.

اما وزارت خارجه سودان برگزاری چنین دیداری را رد کرد. این در حالی است که میدل ایست آی از یک منبع نظامی نقل کرد که دیدار مذکور با هدف تدارک توطئه‌ای انجام شده است که طی آن هم پیمانان اسرائیل در خلیج فارس، برای ریاست جمهوری صلاح غوش و سرنگونی البشیر نقشه می‌کشیدند.

در پشت پرده ها، مدیر دستگاه امنیت و اطلاعات، صلاح عبدالله غوش، روی حریر حمایت آمریکا، اروپا و هم پیمانان اسرائیل در خلیج فارس خفته است. بنابراین، متغیر‌ها در سودان، منحصر به عکس العمل تظاهر کنندگان، نیرو‌های سیاسی و دیگر ائتلاف‌ها در این کشور نیست، بلکه باید منتظر بروز اختلافات بزرگی بین افسران و فرماندهان نظامی ارتش و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی سودانی باشیم تا ببینیم در نهایت چه کسی به جای البشیر روی کار خواهد آمد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.