اسپوتنیک گزارش داد، الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه جلسه "شورای سیاست خارجی و دفاعی" گفت، به نظر روسیه افزایش فعالیت ناتو "به طور حتم اثر منفی" دارد. او افزود: قطعاً ما تمام تدابیر ضروری برای خنثی‌سازی تهدیدهای مرتبط با افزایش فعالیت ناتو در این منطقه را مدنظر قرار می‌دهیم. ما به دقت چگونگی طرح‌ریزی ائتلاف ناتو برای افزایش حضورش در این منطقه را زیر نظر داریم و بر طبق آن واکنش خواهیم داشت.

او تاکید کرد، وزارت خارجه روسیه معتقد است امنیت در دریای سیاه باید بر پایه همکاری میان کشورهای ساحلی باشد. گروشکو افزود: تمام مولفه‌های مورد نیاز مهیاست. ما سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه را داریم و در حوزه نظامی هم، سند تدابیر اعتمادسازی در دریای سیاه.

معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین ابراز امیدواری کرد "گروه ضربت همکاری دریایی دریای سیاه" عملیات‌هایش را از سر بگیرد. این برنامه همکاری دریایی شامل شش کشور ساحلی –بلغارستان، گرجستان، روسیه، رومانی، ترکیه و اوکراین- است. فعالیت‌های این گروه عملاً به دنبال بحران سال ۲۰۱۴ اوکراین متوقف شد و روسیه مشارکتش را پس از اقدام نیروهای ترکیه در ساقط کردن جنگنده روسیه در سال ۲۰۱۵ به حالت تعلیق درآورد.

معاون لاوروف همچنین در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد، مسکو به دقت استقرار سامانه‌های موشکی تاد از سوی ایالات متحده در رومانی را زیر نظر دارد و اهداف این اقدام را زیر سوال برد.

فرماندهی اروپایی آمریکا پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد، ایالات متحده تابستان سامانه‌های موشکی تاد را در حمایت از ائتلاف ناتو در رومانی مستقر خواهد کرد. معاون وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به آن گفت: سوال اینجاست که این استقرار چه هدفی را دنبال می‌کند و معنای به روزرسانی تاسیسات در رومانی چیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.