فرهاد دژپسند در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که اقدامات وزارتخانه متبوعش برای تخصیص اعتبارات به مناطق سیل زده چه بوده است؟ اظهار کرد: تامین اعتبارات مورد نیاز را از طریق تنخواه آغاز کرده ایم و از ابتدای سال به استان های سیل زده این پرداخت انجام شده و خوشبختانه وجوه به موقع به دست مسئولان استانها رسید.

وی افزود: بخش دوم کار تامین اعتبار در بخش گسترده تر است که برای آن بخشنامه صادر شد که آن هم با توجه به شرایط هر استان به پرداخت اعتبارات می پردازیم.

دژپسند با بیان اینکه دولت ارقامی را با نرخ ترجیحی برای پرداخت تسهیلات بانکی به مناطق سیل زده در نظر گرفته است، گفت: ما بقی این میزان هم توسط دولت از بودجه عمومی پرداخت می شود و علاوه بر این مصوبه‌ای از دولت گرفتیم که مودیان مالیاتی که خسارت بیش از پنجاه درصد داشته اند، بدهی مالیاتی شان بخشوده شود.

وزیر اقتصاد با تأکید بر این‌که «در نظر گرفتیم تمام اشخاصی که به مناطق سیل زده کمک‌های نقدی می‌کنند، این کمک‌های نقدی‌شان جزو هزینه‌های قابل قبول مالیاتی محسوب شود»، اظهار کرد: این فرصتی است که در اختیار کسانی که کمک می‌کنند قرار گرفته است. همچنین دیروز تفویض اختیاری به گمرک انجام دادیم تا تمام محموله‌هایی که از خارج برای هلال احمر ما جهت کمک به سیل زدگان ارسال می‌شود با اختیار تام ترخیص شود و هیچ اتلاف وقت و انرژی در این زمینه صورت نگیرد.

دژپسند ادامه داد: در مورد تأمین اعتبارات نیز چون حجم خسارات وارده بسیار زیاد است، همچنان این موضوع در دست بررسی است و امیدواریم بتوانیم از منابع گوناگون این تأمین اعتبار را انجام دهیم تا هیچ خسارت دیده‌ای بدون حمایت باقی نماند.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر این‌که «وضعیت فعلی اقتصاد ایران چگونه است و ارزیابی وی از این شرایط در طول سال جدید چیست؟»، گفت: طبیعتاً دشمنان در پی این هستند که با اعمال فشارها و تحریم‌ها اهداف خود را دنبال کنند و هیچ دلیلی ندارد که ما و مردم ما که ۴۰ سال در مقابل همه شیطنت‌های دشمنان مقاومت کرده‌ایم و خوشبختانه همه راه و روش‌ها را بلدیم و مردم صبوری داریم، مقاومت‌مان را از دست بدهیم.

وزیر اقتصاد در پایان گفت: ما باید حواس‌مان باشد که در موضوعاتی مثل بازار ارز همان طور که رئیس کل بانک مرکزی گفت به این نکته که بازار غیررسمی ریسکی شده است توجه کنیم و تن به آن شرایط ریسکی ندهیم؛ چراکه ممکن است ابعاد منفی داشته باشد و نیز باید توجه کنیم که شرایط خیلی راحتی نداریم و باید زندگی اجتماعی و فردی‌مان را به طوری ساماندهی کنیم که از این شرایط سخت و مشقت‌ها عبور کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.