رویترز گزارش داد، این لایحه که توسط راجرز ویکر سناتور جمهوری خواه و بن کاردین دموکرات ارائه شده است، از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواست که ترکیه را وادار کند که به آزادی‌های بنیادین احترام بگذارد.

بر اساس بیانیه منتشر شده توسط سناتور کاردین، زندانی کردن اشتباه آمریکایی‌ها توسط دولت ترکیه و همچنین به زندان افتادن شهروندان این کشور یک نقض بزرگ حقوق بشر توسط ترکیه است. لایحه ما به صراحت اعلام کرده است که آمریکا این رفتار ترکیه را تحمل نخواهد کرد.

بازداشت کارکنان کنسولگری آمریکا و شهروندان این کشور یکی از مسائل مورد اختلاف میان این دو متحد ناتو است.

این لایحه روز سه شنبه ارائه و در آن درخواست شده است که دولت آمریکا تحریم‌هایی را علیه تمام مقامات ارشد ترکیه که مسؤول بازداشت "غلط" شهروندان و کارکنان کنسولگری آمریکا در ترکیه هستند، اعمال کند.

بر اساس این تحریم‌ها این مقامات از سفر به آمریکا منع شده و اموال آنها در این کشور مسدود می‌شود.

ترکیه دها هزار نفر را بعد از کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ به اتهام ارتباط با شبکه فتح الله گولن (روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه) بازداشت کرده است.

اندرو برانسون کشیش آمریکایی یکی از این افراد بود که در اکتبر سال گذشته آزاد شد.

سناتور تام تیلیس یکی از حامیان این لایحه اعلام کرد: اگر چه دولت ترکیه یک اقدام درست با آزادی این کشیش آمریکایی انجام داد اما اقدامات بیشتری از سوی این کشور نیاز است تا حسن نیت خود را نشان داده و به عنوان یک متحد ناتو رفتار کند.

سرکان گولگه یک شهروند دو تابعیتی، اوایل امسال به اتهام عضویت در یک سازمان تروریستی مسلح گناهکار شناخته شد و به هفت سال زندان محکوم شد.

همچنین سه شهروند دیگر ترکیه که در کنسولگری‌های آمریکا دراین کشور فعالیت می‌کردند، با اتهامات مشابه روبرو بوده و تحت تحقیقات و یا بازداشت به سر می‌برند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.