در پی اعمال تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه «عبدالحمید گل» وزیر دادگستری و «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه، چهار حزب پارلمان ترکیه با صدور بیانیه مشترک این اقدام آمریکا را محکوم کردند.

این بیانیه با امضای «مهمت موش» رئیس فراکسیون حزب عدالت توسعه، «انگین آلتای» رئیس فراکسیون حزب جمهوریت خلق، «ارکان آکچای» رئیس گروه حزب حرکت ملی‌گرا و «یاووز آغارالی‌اوغلو» رئیس فراکسیون حزب خوب منتشر و عنوان شد: ما به تهدیدات آمریکا با همبستگی و عزم مشترک ملتمان «نه» می‌گوییم.

در بیانیه مذکور آمده است: «این رفتار دولت آمریکا علیه ترکیه با توجه به اینکه این کشور سال‌های طولانی متحد و دوست ترکیه بوده و با در نظر گرفتن عضویت مشترک در پیمان ناتو، غیرقابل قبول است. این اقدام آمریکا به عنوان آخرین حلقه از سیاست‌هایی است که خارج از عقل و منطق گرفته می‌شود. تحریم مالی دو وزیر ترکیه از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا را به شدت محکوم می‌کنیم. این قبیل اقدامات تهدیدآمیز نه‌تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه به روابط دو کشور صدمه وارد می‌کند و موجب بروز مشکلات جدید خواهد شد.

فتح‌الله گولن سرکرده گروه تروریستی فتو و معمار اصلی کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ از سال‌های طولانی در آمریکا به سر می‌برد و تمام درخواست‌های ترکیه برای استرداد این فرد که بر اساس حقوق و قانون بوده بی‌پاسخ مانده است.

همچنین آمریکا در سوریه‌ای که همسایه مرزی ما است با گروه‌های تروریستی در همکاری کامل بوده و علی‌رغم هشدارهای ترکیه که این گروه‌ها تهدیدی برای امنیت ترکیه است برای آن‌ها سلاح و مهمات ارسال می‌کند. علاوه بر این آمریکا محدودیت‌هایی برای کم‌رنگ کردن حضور و قدرت نظامی ترکیه در منطقه انجام می‌دهد و موانع مختلفی بر سر راه ترکیه ایجاد کرده است. آمریکا با این اقدام اخیر قصد دارد فشار بیشتری به ترکیه وارد کند».

لازم به ذکر است که حزب دموکراتیک خلق‌ها که به عنوان شاخه سیاسی حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در ترکیه شناخته می‌شود، از امضای بیانیه محکومیت آمریکا خودداری کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.