نورمحمد تربتی‌نژاد در جلسه علنی صبح امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی حوادث اخیر سیل در نقاط مختلف کشور، ضمن ابراز تاسف از وقوع سیل و اظهار همدردی با سیل‌زدگان و خانواده جانباختگان گفت: سامانه بارشی از یکشنبه ۲۶ اسفندماه وارد استان گلستان شد و در ۴۸ ساعت در سطح استان با بارش ۷۰ درصد بارندگی سال باعث طغیان آب رودخانه و سرریز سدها شد.

وی افزود: میزان بارش در استان گلستان به ۳۱۵ میلی‌متر هم رسید، در حالی که متوسط بارندگی استان ۴۵۰ میلی‌متر در کل سال است. سرریز سدها باعث شد برخی شهرها از جمله آق‌قلا و گمیشان زیر آب بروند و وضعیت بحرانی شود. عده‌ای هم شهرها را ترک کردند و در منازل سایر هموطنان‌شان ساکن شدند.

وی اضافه کرد: در شهر آق‌قلا و بسیاری از روستاهای درگیر سیل در برخی نقاط تا دو متر آب گرفتگی وجود داشت و امروز آق‌قلا هجدهمین روز را می‌گذراند.

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که آسیب‌های جدی به زندگی مردم وارد شده است، گفت: همچنین راه‌ها و ابنیه فنی، زیرساخت انتقال آب، برق، گاز، زمین‌های زراعی، واحدهای تولیدی و صنعتی، منازل مسکونی، سدها و معابر عمومی دچار خسارت شده است.

تربتی‌نژاد ادامه داد: این سیل همچنین سوالاتی را برای مردم پدید آورده است؛ آیا سازمان هواشناسی وظیفه‌اش را درست انجام داده است؟ آیا به تجهیزات لازم مجهز بوده و هشدارهای کافی را داده بود؟ آیا مدیریت سدها به خوبی انجام شده؟ آیا همه دستگاه‌ها کارشان را به درستی انجام دادند؟ آیا رعایت قوانین و مقررات مربوط به ساخت‌وساز در حریم رودخانه‌ها انجام شده بود؟ آیا اعضای ستاد مدیریت بحران به وظایف‌شان عمل کردند و آیا صداوسیما و رسانه‌ها به درستی با سیل مواجه شدند؟

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: برای پاسخ به این سوالات لازم است کمیته ملی وقوع سیل تشکیل شود و ظرف دو ماه گزارش خود را ارائه کند چرا که در غیر این صورت سوالات زیادی در ذهن مردم باقی می‌ماند. همچنین خسارت سیل باید به درستی برآورد شود و صندوق توسعه ملی برای تامین خسارات برداشت شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.