نیویورک تایمز گزارش داد، ترامپ در تازه‌ترین تلاش خود برای اثرگذاری بر تصمیمات مقامات بانک مرکزی آمریکا از آنها خواست با کاهش نرخ بهره و اتخاذ سیاست‌های محرک به افزایش رشد اقتصادی این کشور کمک کنند. ترامپ بار دیگر با انتقاد از افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۸ گفت: آنها رشد ما را پایین نگه داشتند و افزود که فدرال رزرو می‌تواند کارهای بیشتری برای کمک به رشد اقتصادی آمریکا انجام دهد.

در شرایطی که نرخ بیکاری آمریکا در پایین‌ترین سطح خود از سال ۱۹۶۹ قرار دارد، کمرنگ شدن نتایج لایحه کاهش مالیاتی و جنگ تجاری دولت ترامپ با چینی‌ها، شرکت‌های آمریکایی را تحت تأثیر قرار داده است و بیشتر پیش بینی‌های اقتصادی حاکی از کاهش رشد اقتصادی آمریکا در سال جاری است. خبری که با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ خبر مثبتی برای ترامپ و دولتش محسوب نمی‌شود.

ترامپ در بخش دیگری از سخنانش گفت: شخصاً فکر می‌کنم که فدرال رزرو باید نرخ بهره را کاهش دهد. در شرایطی که تورم بالا نیست به جای سیاست‌های انقباضی باید به طرف سیاست‌های انبساطی حرکت کنیم. شما شاهد حرکت موشکی اقتصاد آمریکا هستید و داریم خیلی خوب کارها را جلو می‌بریم.

سال گذشته بانک مرکزی آمریکا چهار مرتبه نرخ بهره را افزایش داد که افزایش چهارم با واکنش منفی شدید بازارهای بورس و ارز آمریکا مواجه شد. به دنبال این اتفاق جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا به فعالان بازارهای مالی اطمینان داد که این بانک آماده شنیدن نظرات آنها است و هر حرکت دیگری در زمینه نرخ بهره با توجه به وضعیت بازارها تعیین خواهد شد.

فشار ترامپ به بانک مرکزی باعث انتقاد برخی سیاستمداران آمریکایی از وی شده است. رون وایدن، سناتور ایالت اورگان در همین رابطه گفت: شکی نیست که ترامپ به دنبال بر هم زدن ثبات اقتصادی طولانی مدت آمریکا است و می‌خواهد برای اهداف انتخاباتی‌اش، آزادی بانک مرکزی را خدشه دار کند.

با این حال لری کودلو، مشاور اقتصادی ترامپ در پاسخ به این انتقادها گفته است رئیس جمهور نگران کاهش رشد اقتصادی در سطح جهان است و می‌خواهد از نقش مثبت فدرال رزرو در تداوم رشد اقتصادی آمریکا اطمینان یابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.