علی لاریجانی امروز (پنج‌شنبه) در حاشیه بازدید از روستاهای زاویه دزفول در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سیلی که امسال در کشور شاهد آن بودیم کم سابقه بود و این مساله باعث شد تا شرایط متفاوت تر از همیشه باشد و به این دلیل مسوولان با سفر به مناطق سیل زده در حال بررسی شرایط هستند.

 

وی افزود: با توجه به خشکسالی هایی که در سال های گذشته داشتیم، پیش بینی نمی شد که با چنین شرایطی در کشور مواجه شویم.

 

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امسال بارش نزولات آسمانی غیر متعارف بود و به این دلیل حجم زیادی از آب، وارد سدهای خوزستان شد.

 

لاریجانی ادامه داد: پیش بینی های گذشته بر اساس شرایط نرمال بود اما امسال شرایط متفاوت شد و همه در تلاش هستیم تا به کمک سیل بندها جلوی خسارت ها را بگیریم.

 

وی عنوان کرد: اینکه بخواهیم سیل بندهایی سنگ چین و دانه بندی شده احداث کنیم، در چنین شرایطی کار زمان بری است و با توجه به فوریت ممکن باید به دنبال جلوگیری از ورود خسارت باشیم.

 

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در سیلاب های اخیر اگر خسارتی به کشاورزان و دامداران وارد شود، حتما آن را جبران می کنیم.

 

لاریجانی ادامه داد: سیل مساله ای است که برای مردم به وجود آمده و در این زمینه دو راه بود که یا باید آب در پشت سد نگه داشته می شد و به سد خسارت وارد می شد و در نهایت عارضه بزرگتری در پایین دست به وجود می آمد و یا اینکه آب را در دشت ها پخش کرد تا نهایتا کشت زارها از بین برود.

 

وی عنوان کرد: اگر به محصولات کشاورزی و کشت ها آسیبی وارد شود، قطعا برای جبران خسارات تصمیم گیری خواهد شد.

 

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه احتمال دارد تر سالی ها ادامه پیدا کند، گفت: در این زمینه بحث هایی در حال انجام است تا چه تمهیداتی برای ساخت سدها اقدام شود تا بتوانیم آب را در پشت سدها ذخیره کنیم.

 

وی ادامه داد: مساله دیگر نیز احداث سیل بندهای اصولی تر است تا بتوانیم با جمع بندی که به آن دست پیدا خواهیم کرد، در آینده نسبت به ساخت این سیل بندها اقدام کنیم.

 

لاریجانی خاطرنشان کرد: باید از این شرایط اضطراری به شکلی عبور کنیم که این حجم آب خسارت کمتری به مردم و شهرها وارد کند و سپس در خصوص برنامه های بلندمدت تصمیم گیری کنیم.

 

وی در خصوص افزایش ارتفاع سد دز گفت: این موضوع یک مساله مهم است که مدت ها روی آن فکر شده و جزو اولویت هایی است که باید آن را پیگیری و منابع کافی برای اجرای آن در نظر بگیریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.