خاشقچی در دوم اکتبر سال گذشته میلادی (۱۰ مهر ۱۳۹۷)۲۰۱۸) به دست یک گروه ۱۵ نفری اعزامی از ریاض در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه کشته و اعضای بدنش جدا شد.

به نوشته دیوید ایگناشس نویسنده واشنگتن پست ،همکار خاشقچی؛ بیش از ۱۰ منبع آگاه آمریکایی و سعودی به شرط عدم افشای نام، گفته اند که برخی از اعضای گروه مداخله سریع سعودی، آموزش هایشان را در خاک ایالات متحده دریافت کرده اند.

ایگناشس می افزاید: سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) به دیگر سازمان ها و نهادهای دولت آمریکا هشدار داده است که برخی از این آموزش های عملیات ویژه توسط شرکتی به نام &#۳۹;تایر &#۳۹;یک گروه مستقر در ایالت آکانزاس داده شده که دارای مجوز از وزارت امور خارجه این کشور است.

حکومت عربستان پس از مدتی انکار و تکذیب دست داشتن در این ماجرا، پذیرفت که این عملیات توسط گروهی مامور خودسر اجرا شده و محاکمه ۱۱ تن از متهمان به مشارکت در این عملیات نیز در سال جاری آغاز شده، اما هنوز بیشتر جزئیات این پرونده بویژه نقش محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و حاکم بالفعل این کشور، مبهم و نامشخص است.

به نوشته ایگناشس ، این دوره آموزشی پیش از قتل خاشقچی بعنوان بخشی از همکاری جاری ایالات متحده با سعودی ها برگزار اما بعدا تکرار نشده و در پی این حادثه، چند برنامه مبادله و همکاری امنیتی ایالات متحده با سعودی، تعلیق و متوقف شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.