سال انتخابات است و استراتژی و تاکتیک به کار جریان های سیاسی نمی آید اگر ساز و کار مشخص و کارآمدی نداشته باشند. در مورد اصلاح طلبان فعلا گویا شورای عالی سیاست گذاری به کار خود ادامه می دهد. وضعیت اصولگرایان اما همچنان نامعلوم است. جبهه مردمی نیروهای انقلاب عملا از میان رفته و نهاد جایگزین آن یعنی شورای وحدت نیز خیلی قابل اطمینان نیست.

بر اساس آخرین اخبار رسمی کنگره جمنا که قرار بود در اسفند ماه برگزار شود به امسال موکول شده و طبق آخرین اخبار غیررسمی این کنگره به طور کلی لغو شده است. تنها نشانه پایان عمر جمنا البته این نیست و تکاپو در شورای وحدت نیز حکایت از چرخش اصولگرایان به سوی این ساز و کار دارد. غلامعلی حداد عادل در راس آن قرار گرفته و علیرضا زاکانی نیز بازوی اجرایی آن است. مهدی چمران و برخی علاقه مندان جمنا حاضر نیستند که از مرحله انکار عبور کنند و شرایط جدید را بپذیرند اما واقعیت همین است. نباید فراموش کرد که خبر شکل گیری شورای وحدت با محوریت ابراهیم رئیسی نیز با همین انکارکردن ها و تکذیب کردن ها همراه بود اما نهایتا علنی و رسمی شد. حال که ابراهیم رئیسی به قوه قضاییه رفته و رییس جدید این تشکل یعنی جمنا مشخص شده نیز نمی توان انتظاری غیر از این داشت و دیر یا زود رسیدن جمنا به خط پایان اعلام خواهد شد.

سرنوشت دیگری هم برای جمنا انتظار نمی رفت اگر در نظر داشته باشیم که از همان ابتدا با چه فراز و فرودهایی همراه بود . از شرط و شروط گذاشتن ها باهنر گرفته تا انتقادات جلیلی، ضرغامی و ... . در گام دوم نیز جمنایی ها با مقاومت برخی از احزاب و افراد اصولگرا مواجه شدند. مصداق این مدعا استقلال طلبی موتلفه در انتخابات ۹۶ بود و میر سلیم که تا لحظه آخر میدان را خالی نکرد.

عملکرد جمنا اما وضعیت را از آنچه بود هم بدتر کرد. این تشکل سیاسی نه تنها در ایجاد وحدت میان طیف ها و گروه های اصولگرا موفق نبود بلکه به اختلافات و شکاف های موجود نیز دامن زد. فرآینده انتخابات گزینه نهایی در انتخابات ۹۶ و رسیدن به رئیسی کار را به آنجا رساند که محمد باقر قالیباف حالا حالا دلش با جمنا صاف نشود . برای همین هم بود که مشاهده کردیم چندی بعد از پدرخوانده ها انتقاد کرد و بیرق نواصولگرایی برافراشت. وقتی هم که ابراهیم رئیسی با رو درباره پشت پرده های انتخابات ۹۶ سخن گفت روی معلدلات تاثیر گذاشت. ریشه مجادلات اما آنجا بود که جمنا تنها سازوکار مناسب تلقی شده و اصرار داشت کسی خارج از چارچوب آن پا به عرصه انتخابات نگذارد. همان کنگره سراسری شهر آفتاب که بر خلاف انتظار افرادی همچون عزت الله ضرغامی را کنار زد و به پنج گانه ریسی، قالیباف، زاکانی، حاجی بابایی و بذرپاش رسید.  سعید جلیلی را نیز پیش تر کنار گذاشته بودند. سرنوشت لیست دو نفره رئیسی ، قالیباف هم هنوز فراموش نشده است. جمنا با وجود پیشرو بودن قالیباف در نظرسنجی ها او را حذف کرد و واکنش های بعدی قالیباف نشان داد که این تشکل در وحدت آفرینی نمره قبولی نگرفته است.

در ادامه تحولات سیاسی در این جناح گزینه مورد نظر جمنا در انتخابات ساز وکار جایگزین جمنا یعنی شورای وحدت را تشکیل داد. ابتدا به ساکن بسیاری از اصولگرایان حاضر نبودند زیربار روند که چنین تشکلیشکل گرفته اما بعد دیدند که نمی توان این موضوع را پنهان کرد. رئیسی در نهایت ریاست قوه قضاییه را  ترجیح داد و کار را به حداد عادل سپرد.هر چه هست اما مساله فعلی شانس موفقیت شورای وحدت نیست. مساله جایگزینی این شورا با جمنا است. اصولگرایان در انتخابات ۹۸ با تشکلی تازه به میدان می آیند و امیدوارند که بهتر از جمنا عمل کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.