عبدالناصر همتی با تبریک آغاز سال جدید و آرزوی کمتر شدن مشکلات ناشی از فشارهای دشمنان در سال پیش رو گفت ما تلاش می کنیم در سیستم بانکی تا جایی که می توانیم به بهبود زندگی مردم و شرایط جوانان کمک کنیم و در همین راستا با همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی، طرح افزایش وام قرض الحسنه ازدواج داده شد.

رییس شورای پول اعتبار با تاکید بر جوانگرایی، ادامه داد: تلاش ما بر میدان دادن به جوانان در تمامی پست ها و مسئولیت ها بوده است. برخی ازمدیران صداوسیما و بانک ها و بیمه ها از همکاران جوان من بودند و من از انها حمایت و رشدشان دادم.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه ریاست بانک را در شرایط خوبی تحویل نگرفتم و شوک ارزی، تورمی و مشکلات ناشی از این وضعیت وجود داشت، گفت: خوشبختانه علیرغم سخت بودن شرایط و مشکلات زیاد با کمک دولت، قوه قضاییه و قوه مققنه وهمکارانم در بانک توانستیم بر مشکلات غلبه کنیم.

وی همچنین اشاره کرد: هم حجم مشکلات زیاد است و هم متاسفانه رانت خوار در کشور زیاد، البته مسئولین تمام تلاش خود را برای حل مشکلات به کار می گیرند. به عنوان مثال در موضوع کالاهای ۴۲۰۰ تومانی متاسفانه واسطه ها و رانت خواران به وضوح اخلال ایجاد کردند و نگذاشتند کالاها باقیمت سوبسیدی به دست مردم برسد.

همتی درباره وضعیت تسهیلات در سیستم بانکی، گفت: در طول چند دهه به دلیل استفاده های ناصلاح از سیستم بانکی برای تامین برخی پروژه هایی که ناکارآمد بوده و پرداخت تسهیلات به افراد فاقد صلاحیت و یا مداخلات سهامداران برخی بانکها در غیاب نظارت قوی این مشکلات ایجاد شده است که در صدد شفاف سازی هر چه بیشتر هستیم.

وی در خصوص نقش طلایی سیستم بانکی در تامین مالی اقتصاد کشور، ادامه داد: البته باید به این نکته توجه داشت که ۹۰ درصد تامین مالی کشور توسط سیستم بانکی کشور انجام می شود و تمام پروژه هایی که در کشور وجود دارد نظیر پتروشیمی ها، سدها، نیروگاهها، راه و راه اهن و...با پشتیبانی بانک ها شکل گرفته است.

رییس شورای پول و اعتبار، افزود: بانک مرکزی هم از نظر عملکرد، برخی مشکلات داشته از جمله نبود نظارت کافی که این مشکل را هم نمی توان صرفا به بانک مرکزی ارتباط داد بلکه زور انهایی که توانسته اند بانک بزنند فراتر از بانک مرکزی بوده است.

وی در ادامه تاکید کرد: در سال ۹۸ برنامه های جدی برای افزایش نظارت بر خدمات بانکی و عملکرد سیستم بانکی کشور داریم.

وی درباره بانک ها در سال ۹۸، گفت: در سال جاری به سمت بانک ها و عملکرد آن ها خواهیم رفت تا به اعتراض مشتریان، تسهیلات کلان، ناترازی بانک ها و بسیاری از مباحث و مشکلات دیگر رسیدگی شود. و اگر مشکلات را سهامداران انها رفع نکنند حتما مداخله و کنترل انها را به عهده می گیریم.

همتی در خصوص ارز اشاره کرد: نرخ ارز برای ما بسیار مهم است زیرا با ارزش پول ملی ارتباط مستقیم دارد و از آنجایی که هدف اصلی دولت آمریکا و متحدانش، تضعیف ارزش پول ملی است، بانک مرکزی بیشترین توان خود را برای حفظ ارزش پول ملی و بازار ارز کشور اختصاص داده است. ما خود قبول داریم که نرخ های فعلی واقعی نیست اما تمام تلاش ما فعلا بر ثبات نرخ ارز وکنترل قیمت ها است.

وی درباره اینکه برخی مردم این تفکر را دارند که افزایش یا کاهش قیمت اقدام بانک مرکزی یا دولت است، توضیح داد: اینگونه نیست و ما اگر امکان کاهش قیمت ارز را داشته باشیم به طور حتم این کار را خواهیم کرد و دغدغه رییس جمهوری و بانک مرکزی است.

همتی گفت: در همین راستا با برخی اقدامات مقابله کرده و خواهیم کرد تا با افزایش نرخ ارز مواجه نباشیم و برخی معتقدند که بانک مرکزی باید از ذخایر ارزی با قدرت در بازار استفاده کند، که ما با برنامه و در چارچوب استراتژی عمل می کنیم و در استفاده از ذخایر بسیار مطلوب بانک مرکزی با برنامه عمل می کنیم.

رییس شورای پول و اعتبار درباره پول های ایران در برخی بانک های خارجی، گفت: برخی ذخایر کشور در بانک های خارجی برای اهداف وارداتی و تجاری است و براساس برنامه وارداتی و مسائل داخلی این پول ها در برخی کشورها سپرده گذاری شده است.

این مقام مسئول با انتقاد از خرید و فروش ارز توسط مردم در کشور، توضیح داد: در سایر کشورها این روال وجود ندارد اما در کشور ما هزاران کانال اعلام نرخ ارز، خرید و فروش وجود دارد که به نظر من بخشی از انها هدفمند و از سوی دشمنان کشور اداره می شوند که البته برخی از انها هم با هدف سود اوری و کسب درامد فعالیت می کنند.

وی افزود: تمام هدف دولت آمریکا ایجاد شوک و هیجان در بازار ارز ایران است و قول ترامپ نابودی پول ملی کشور ایران است و طبق فرمایش مقام معظم رهبری، این یک جنگ است و آن ها حداکثر تلاش خود را می کنند و ما هم باید حداکثر تلاش را داشته باشیم و بی شک،شکست بزرگی برای دشمنان در راه است.

عبدالناصر همتی گفت: بهتر شدن شرایط اقتصادی کشور با قطع شدن بند ناف درآمدهای نفتی امکان پذیر است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.