یک مقاله‌ علمی در زمستان ۱۳۹۶ نابودی شهر آق قلا به دلیل سیل و صدمات سنگین آن را با دقت پیش‌بینی کرده بود.

در شماره زمستان ۱۳۹۶ مجله «دریافنون»، نشریه علمی- پژوهشی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) مقاله ای به قلم یوسف حسن زاده و ابوالفضل ارزنلو منتشر شده بود که در آن عنوان شده سیلابهای ۱۰۰ ساله رودخانه گرگان رود به آق قلا صدمات بسیار سنگین وارد می کند.

در بخشی ازچکیده مقاله فوق آمده است:  

«در این تحقیق با استفاده از نرم افزار CCHE۲D به بررسی بازتاب رفتار هیدرولیکی شهر آق قلا در برخورد با سیلاب‌های ۱۰۰ ساله رودخانه‌ی گرگان‌رود پرداخته شده و با استفاده از شاخص مخاطره، ورودی لازم برای تدوین برنامه واکنش سریع، مدیریت بحران، بیمه سیلاب استخراج گردیده است.

نتایج حاکی از آن می‌باشد که با توجه به الگوی جریان شکل گرفته در سیلاب مذکور و نقشه‌های شاخص مخاطره، تخلیه کلی شهر امری ضروری به نظر می‌رسد. از طرفی با توجه به مساحت پهنه پرخطر، میزان خسارات وارده سنگین خواهد بود.»

در پایان مقاله چنین نتیجه‌گیری شده است:

«با توجه به نقشه‌های شاخص مخاطره، در محدوده شهر آق قلا غالب مناطق متأثر از سیلاب در وضعیت پرخطر قرار دارند. این مناطق به شدت دچار آسیب شده و برای شهروندان نیز بسیار خطرناک می‌باشند. تخلیه سریع این مناطق می‌تواند از اولویت‌های تدوین برنامه واکنش سریع و مدیریت بحران باشد.»‌

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.