دویچه وله گزارش داد، بعد از آن که شبکه "سی‌ان‌ان" و روزنامه "نیویورک تایمز" گزارش دادند، رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده تبانی احتمالی روسیه با تیم انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا گزارش نهایی خود را ارائه کرده، وزیر دادگستری آمریکا دریافت این گزارش را تأیید کرده است.

ویلیام بار گفت، به‌زودی گزارش را در اختیار کنگره قرار خواهد داد. او در نامه‌ای تصریح کرد، بعد از خواندن گزارش نهایی باید ببیند، کدام قسمت‌ها را می‌تواند به کنگره ارائه کند. بار جزئیات گزارش را فاش نکرد.

کاخ سفید به این مسئله واکنشی خویشتن‌دارانه نشان داده و اعلام کرده که گزارش باید ارائه شود. سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید با استقبال از نهایی شدن گزارش رابرت مولر اعلام کرد، قدم‌های بعدی اینک بر عهده ویلیام بار است.

تحقیقات از سال ۲۰۱۷ آغاز شد

رابرت مولر از ماه مه سال ۲۰۱۷ تحقیقات خود بر روی پرونده تلاش احتمالی روسیه برای اعمال نفوذ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ و تبانی پنهانی بین تیم انتخاباتی ترامپ و نمایندگان روسیه را آغاز کرد.

در این پرونده همچنین تحقیق شده که آیا ترامپ با اخراج جیمز کومی، رئیس سابق "اف‌بی‌آی" مانع از اجرای عدالت شده است. در این تحقیقات به ۳۰ مورد اتهامی رسیدگی شده که از جمله شامل اتهام علیه شش نفر از حلقه اطراف ترامپ می‌شود.

ترامپ بارها تبانی تیم خود با روسیه و این که مانع از اجرای عدالت شده را رد کرده است. وزارت دادگستری آمریکا در مه سال ۲۰۱۷ بعد از اخراج جیمز کومی، مولر را مأمور این پرونده کرده بود.

چه بخش‌هایی از گزارش علنی می‌شود؟

معلوم نیست چه مقدار از گزارش در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. ویلیام بار، وزیر دادگستری آمریکا در ژانویه سال جاری گفت، هدفش شفافیت حداکثری در مورد این گزارش است. او با این حال در مورد انتشار این گزارش وعده‌ای نداد.

دموکرات‌ها خواستار انتشار متن کامل گزارش شده‌اند. درخواست دیگر این بود که تیم ترامپ نباید پیش از انتشار گزارش از آن آٰگاه شود.

اینک که گزارش مولر نهایی شده نگاه‌ها متوجه کنگره شده است. دموکرات‌ها که به‌تازگی اکثریت مجلس نمایندگان را به دست آورده‌اند به تحقیقات خود در مورد ترامپ و حلقه اطرافش ادامه می‌دهند که نتیجه آن می‌تواند زمینه‌ای برای استیضاح او در مجلس را فراهم آورد.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا چندی پیش در گفت‌وگویی با روزنامه "واشنگتن پست" به‌وضوح گفت، تنها در صورتی از چنین اقدامی حمایت خواهد کرد که از حمایت گسترده مردم در این زمینه مطمئن باشد.

برای استیضاح ترامپ باید دست کم دو‌سوم مجلس سنا نیز که اکثریت آن را جمهوری‌خواهان بر عهده دارند از آن پشتیبانی کنند. یعنی دست کم ۲۰ جمهوری‌خواه باید علیه ترامپ رأی دهند که در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.