در فاصله سال‌های ۵۷ تا ۵۹ به‌طور میانگین روزانه ۱۴ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید شده که این مقدار در فاصله سال‌های ۹۶ تا ۹۷ (۹ ماه ابتدای سال) با افزایش ۵.۹ برابری به میانگین روزانه ۸۳ میلیون لیتر افزایش یافته است، این در حالی است که مصرف روزانه بنزین در کشور نیز رقمی در همین حدود را تعقیب کرده است؛ به نحوی که در فاصله سال‌های ۹۶ تا ۹۷ به‌طور میانگین روزانه حدود ۸۸ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است.

واردات این فرآورده در کشور اما در فاصله سال‌های ۵۷ تا ۵۹ صفر بوده و به تدریج با افزایش تعداد خودروها و رشد زندگی شهرنشینی به ۳.۷ میلیون لیتر در روز در فاصله سال‌های ۶۴ تا ۶۷ رسیده و در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۸۷ به بالاترین حد خود (۱۶.۸ میلیون لیتر در روز) رسیده است و پس از آن با روندی کاملاً کاهشی به ۷.۶ میلیون لیتر در روز در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۵ (دولت یازدهم) رسیده است.

رقم واردات بنزین در فاصله سال‌های ۹۶ تا ۹۷ (۹ ماهه ابتدای سال) ۵.۹ میلیون لیتر ثبت شده است که این رقم به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از محل راه‌اندازی فازهای سه‌گانه پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس و دستیابی به خودکفایی در تأمین بنزین مورد نیاز کشور، ابتدای مهرماه ۹۷ به صفر رسیده و دیگر بنزینی وارد کشور نشده است.

افزایش ۴ برابری تولید گازوئیل

در فاصله سال‌های ۵۷ تا ۵۹ (دولت موقت) روزانه حدود ۲۴ میلیون لیتر گازوئیل در کشور تولید می‌شد که این رقم با افزایش چهار برابری به روزانه ۹۸ میلیون لیتر در طول سال‌های ۹۶ تا ۹۷ (۹ ماهه ابتدای سال) رسیده است.

مصرف گازوئیل در کشور نیز رقمی حدود همین اعداد را در طول ۴۰ سال گذشته تعقیب کرده و به رقم ۸۵ میلیون لیتر در روز تا ۹ ماه ابتدای سال ۱۳۹۷ رسیده است.

از فراز و فرودهای واردات گازوئیل تا رسیدن آن به صفر

ایران همچنین موفق شده است در فاصله سال‌های ۷۲ تا ۷۵ صادرات فرآورده نفت‌گاز را آغاز کند و در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۵ به بالاترین حد خود (۴.۳ میلیون لیتر در روز) برساند؛ به نحوی که در فاصله سال‌های ۹۶ تا ۹۷ (۹ ماه ابتدایی) روزانه ۴.۱ میلیون لیتر نفت گاز از کشور صادر شده است.

واردات این فرآورده نیز با فراز و فرودهای بسیار از ۹۰۰ هزار لیتر در روز (سال ۵۷ تا ۵۹) به ۱۴.۲ میلیون لیتر در روز (بالاترین میزان) در فاصله سال‌های ۶۴ تا ۶۷ رسیده و سپس با روندی کاملاً کاهشی در فاصله سال‌های ۶۷ تا ۸۰ به کمترین حد خود (صفر) در فاصله سال‌های ۸۰ تا ۸۳ رسیده است. این رقم یک بار دیگر در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۸۷ افزایش یافت و به رقم ۵.۸ میلیون لیتر در روز رسید و سپس با روند کاهشی دوباره در فاصله سال‌های ۹۶ تا ۹۷ (۹ ماه ابتدای سال) به صفر رسیده است.

تولید ۲۵ میلیون لیتر بنزین و نفت گاز یورو در سال ۹۷

در فاصله سال‌های ۹۲ تا نیمه نخست سال ۹۷ تولید روزانه بنزین یورو در کشور با رشد ۷.۵ برابری از ۳.۳ میلیون لیتر به ۲۵ میلیون لیتر در روز رسید. همچنین در این مدت میزان تولید نفت‌گاز یورو در کشور از پنج میلیون لیتر در روز در سال ۹۲ به ۲۵.۱ میلیون لیتر در روز در شش ماه ابتدایی سال ۹۷ رسیده است که نشان از رشد پنج برابری تولید این فرآورده در پالایشگاه‌های کشور دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.