پولیتیکو گزارش داد، مقامات آمریکایی روز جمعه ایران را به آن‌چه دسیسه‌چینی برای فعالیت دوباره در زمینه برنامه تسلیحات هسته‌ای برخلاف موافقت ایران در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ مبنی بر عدم دستیابی به چنین تسلیحاتی خواندند، متهم کردند.

پولیتیکو در ادامه می‌نویسد که مقامات ارشد دولتی آمریکا روز جمعه گفتند که این اتهامات در حالی مطرح شد که وزارت خزانه‌داری آمریکا و وزارت امور خارجه علیه ۱۴ فرد و ۱۷ نهاد مربوط به وزارت دفاع ایران که ادعا می‌شود مسئول توسعه تسلیحات هسته‌ای هستند، گروه جدیدی از تحریم‌ها را اعلام کرد.

این نشریه همچنین گزارش داد که مقامات آمریکایی مدعی شده‌اند سازمان تحقیقات و نوآوری دفاعی ایران که تحت عنوان اس‌پی‌ان‌دی نیز شناخته می‌شود دارای متخصصان فنی و ارتباطاتی مهم به تلاش‌های هسته‌ای قبلی ایران است.

پولیتیکو همچنین درباره این ادعای بی اساس مقامات آمریکایی نوشت: آن‌ها افزودند که این مؤسسه واقع در تهران ممکن است در حال حاضر در حال فعالیت در زمینه توسعه تسلیحات هسته‌ای نباشد، اما آن ارتباطات به برنامه‌های هسته‌ای قبلی ایران، تهدید این کشور را از جهت توسعه سلاح‌های کشتار جمعی افزایش می‌دهد.

این نشریه آمریکایی به نقل از بیانیه روز جمعه استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا نوشت: " هر کسی که به طور کلی تعامل با صنعت دفاعی ایران و به ویژه اس‌پی‌ان‌دی را در نظر داشته باشد، خطر انزوای حرفه‌ای، شخصی و مالی را پذیرا می‌شود".

به گزارش ایسنا، این ادعای پوشالی مقامات آمریکایی در حالی مطرح می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چندی پیش در چهاردهمین گزارش خود از تأسیسات و برنامه هسته‌ای ایران، پایبندی متوالی ایران را به توافق هسته‌ای اعلام کرد.

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس در نشست شورای حکام روز ۱۳ اسفند ماه گفت: گزارش من بر تأیید و نظارت جمهوری اسلامی ایران تحت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، فعالیت‌های مرتبط سازمان در ایران را در بازه چند ماه اخیر پوشش می‌دهد.

وی افزود: ایران تعهدات هسته‌ای مرتبط ذیل برنامه جامع اقدام مشترک را اجرا می‌کند. لازم است که ایران به اعمال کامل تعهداتش ادامه دهد. آژانس عدم انحراف از مواد هسته‌ای اعلام شده ایران ذیل موافقت‌نامه پادمان را تأیید می‌کند. ارزیابی‌های مرتبط با فقدان فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای اعلام نشده در ایران ادامه دارد. سازمان در اعمال فعالیت‌های راستی‌آزمایی در ایران، تمامی اطلاعات ایمنی مرتبط را آنالیز می‌کند که عموماً زمان می‌برد.

آمانو گفت: راستی‌آزمایی آژانس بر اساس اصول بی طرفی، استقلال و به طور عینی و در چارچوب رویه‌های موجود پادمانی صورت می‌گیرد و در صورت لزوم، در مورد آن اقدام خواهد کرد.

مقامات آمریکایی با طرح ادعاهایی تکراری علیه برنامه دفاعی ایران، سعی در انحراف اذهان عمومی از اقدامات غیرقانونی و کارشکنانه خود در جهان دارند. تهدید برنامه دفاعی ایران از سوی آمریکا در حالی مطرح می‌شود که این کشور در سال گذشته با فروش تسلیحات به عربستان عملاً بر تهدیداتی که متوجه صلح و ثبات منطقه هستند، افزود.

مقامات کشورمان نیز در برابر چنین ادعاهای خصمانه‌ای، علی‌رغم تاکید بر استقلال و اقتدار دفاعی کشور، همواره اعلام کرده‌اند که آغازگر جنگی در هیچ کجای دنیا نخواهند بود و پیشرفت ایران در زمینه تسلیحاتی فقط جنبه دفاعی دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.