ترامپ پنجشنبه در توئیتی اعلام کرد: اینک زمان آن فرارسیده که پس از ۵۲ سال، واشنگتن به طور کامل حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسد. این توئیت سرآغاز فصل تازه ای از محکومیت ها علیه او و دولتش بود. ایران جزو اولین کشورهایی بود که موضع دولت ترامپ را رد و اشغالگری رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران که به نشست فوق العاده وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی رفته بود، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «همراه با وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در ترکیه حضور دارم.‌ همگان حادثه تروریستی وحشیانه کرایست چرچ علیه مسلمانان را محکوم کردیم و خواستار اتحاد علیه موج خطرناک نژادپرستی و اسلام هراسی در غرب شدیم. همچنین همه از تلاش مستمر دونالد ترامپ برای دادن آنچه که حق رژیم نژادپرست اسرائیل نیست شوکه شدیم: ابتدا قدس شریف و اکنون منطقه جولان در سوریه».

ظریف در توئیتر دیگری نوشت: آمریکا بزرگترین منبع بی ثباتی در خاورمیانه است. شاید آنقدر متوهم شده است که فکر می کند نقض پیوسته قوانین بین الملل، زورگویی به کشورهای مستقل و دوشیدن دولت های دست نشانده اش قدرتش را اعمال می کند. این طور نیست. اقدامات بی پروای آمریکا فقط وحشت زدگی یک امپراتوری رو به زوال را نشان می دهد.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه نیز درباره اظهارات ترامپ درخصوص جولان اشغالی گفت: تصمیمات شخصی و خلق الساعه ترامپ منطقه حساس خاورمیانه را به سمت بحران های پی در پی جدیدی سوق خواهد داد.

وی افزود: رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم اشغالگر بر هیچ یک از اراضی عربی و اسلامی حاکمیت ندارد و باید سریعا به تجاوز و اشغالگری این رژیم خاتمه داده شود. جولان نیز براساس قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت بخش اشغال شده سرزمین سوریه به شمار می رود و جز خاتمه اشغال هیچ راه حل دیگری برای آن متصور نیست.

قاسمی تاکید کرد: تصاحب سرزمین از طریق اشغال و تجاوز محکوم است و تصمیم مداخله جویانه رییس جمهوری آمریکا در موضوع جولان، نه تنها در ماهیت تعلق آن به خاک سوریه تغییری ایجاد نمی کند، بلکه به روشنی شکست سیاست های سازشکارانه و درستی راه مقاومت و ایستادگی در مقابل خوی تجاوزگرانه و توسعه طلبانه آمریکا و رژیم صهیونیستی را به اثبات می رساند.

**بشار الجعفری: آمریکا حقی در تعیین سرنوشت جولان ندارد

بشار الجعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد در جمع نمایندگان کشورهای مختلف اظهارات ترامپ را به شدت مورد انتقاد قرار داد و هرگونه اقدام آمریکا درباره بلندی های جولان اشغالی را غیرقانونی و فاقد هرگونه ارزش دانست. وی افزود: اظهارات ترامپ درباره جولان اشغالی تغییری در این واقعیت که جولان متعلق به سوریه است، ایجاد نخواهد کرد. نماینده سوریه در سازمان ملل متحد تاکید کرد: دولت آمریکا حقی در تعیین سرنوشت جولان اشغالی سوریه ندارد.

فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه هم در گفت وگو با شبکه خبری المیادین لبنان خاطرنشان کرد: در برابر دمشق هیچ مرزی برای بازپس گیری جولان وجود ندارد. مقداد افزود: سوریه همه احتمالات را برای بازپس گیری جولان بررسی خواهد کرد. وی گفت: ترامپ صهیونیست های مستبد و بزرگترین حامی تروریسم را نمایندگی می کند و دولت آمریکا قطعنامه های سازمان ملل متحد در خصوص جولان را به چالش می کشد.

«عمارالاسد» نماینده مجلس سوریه گفت: اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن مالکیت رژیم صهیونیستی بر جولان سوریه تاکیدی بر شکست مزدوران و بازوهای تروریستی آمریکا است. وی در گفت و گو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک افزود: جولان را از طریق مسالمت آمیز یا با جنگ آزاد خواهیم کرد.

وزارت خارجه سوریه نامه ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل و رییس شورای امنیت ارسال کرده و نوشت: دولت سوریه به شدت اظهارات ترامپ پیرامون وضعیت قانونی منطقه سوری اشغال شده جولان را محکوم می کند.

**معاون گوترش: اشغال جولان غیرقانونی است

«فرحان حق» معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که ما همچنان به قطعنامه های شورای امنیت و مجمع عمومی که اشغال بلندی های جولان سوریه توسط اسرائیل را یک اقدام غیرقانونی می داند، پایبندیم. وی افزود: وضعیت جولان هیچ تغییری نکرده است. از این رو، وضعیت جولان همان است که پیش از این بوده است.

**اعتراض گسترده در خاورمیانه

بسیاری دیگر از کشورها و شخصیت ها و نهادهای خاورمیانه نیز به حمایت از سوریه و جولان برخاسته و اشغال بلندی های جولان را محکوم کرده و درباره به رسمیت اشغالگری رژیم صهیونیستی در جولان هشدار دادند.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه ضمن مخالفت با موضع ترامپ در مورد بلندی های جولان سوریه گفت: سخنان رییس جمهور آمریکا منطقه را در آستانه یک بحران جدید قرار داده است اما اجازه نمی دهیم به اشغال جولان مشروعیت داده شود. وی در جریان نشست فوق العاده کمیته اجرایی سازمان همکاریهای اسلامی که برای بررسی حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند امروز در استانبول تشکیل شد، این مطلب را عنوان کرد.

مولود چاووش اوغلو وزیرخارجه ترکیه نیز در نشست افتتاحیه کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در ارتباط با موضع اخیر ترامپ گفت: این سخنان قابل قبول نیست و اینگونه سخنان ذهنیت های منحرف را رشد می دهد.

موضع گیری ترامپ در ارتباط با بلندی های اشغالی جولان و سفر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به لبنان با واکنش شخصیت های لبنانی مواجه شد. الشیخ علی الخطیب نایب رئیس مجلس اسلامی شیعی اعلی در خطبه نماز جمعه در جنوب لبنان موضع گیری آمریکا در خصوص اشغال جولان توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

فواد سنیوره نخست وزیر اسبق لبنان نیز اظهار داشت: موضع گیری ترامپ امکان پیشرفت در طرح های عربی صلح با اسرائیل را از بین می برد و باعث می شود بی قانونی در جهان حاکم شود.

&#۳۹;قبلان قبلان&#۳۹; عضو هیات رئیسه جنبش امل هم در مراسمی در شهر صور در جنوب لبنان گفت: منطقه با چالش هایی روبرو است که بسیاری از آن ها از خارج از مرزها می آیند. وی تاکید کرد: آمریکا امروز خاک یک کشور عربی را می فروشد، انگار خاک خودش است و آن خاک جولان است. آمریکا خاک جولان را به کسی می فروشد که حق آن نیست.

محمدعلی الحوثی رییس کمیته عالی انقلاب مردمی یمن هم در بیانیه ای ضمن محکومیت اظهارات اخیر رییس جمهوری آمریکا درباره جولان اشغالی، آن را نقض قوانین بین المللی دانست و گفت: این سخنان حقی برای صهیونیست ها ایجاد نخواهد کرد.

**دبیرکل اتحادیه عرب: حاکمیت اسرائیل بر جولان اعتبار حقوقی ندارد

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب هم اظهار داشت: هیچ کشوری صرف نظر از جایگاه آن، حق ندارد زمینه ساز اعلام حاکمیت اسرائیل بر جولان سوریه باشد و حتی اگر این کار را انجام دهد، هیچ اعتبار حقوقی نخواهد داشت.

الازهر مصر هم در بیانیه ای با اعلام اینکه این اظهارات بی سابقه قانونی کردن اشغالگری و غصب سرزمین دیگران است، افزود: در این باره احساسات ملت های عرب و مسلمان مورد توجه قرار نگرفته و همه قوانین بین المللی نقض شده است. در این بیانیه آمده است که قوانین و قطعنامه های بین المللی بارها تاکید کرده اند که جولان سرزمین سوری و اشغال شده به شمار می رود و تمامی اقدامات رژیم صهیونیستی در آن باطل و غیرقانونی است.

همچنین «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن گفت: منطقه جولان بخش اشغال شده و جدایی ناپذیر از خاک سوریه است. الصفدی روز جمعه در گفت وگو با خبرگزاری رسمی اردن (پترا) افزود: موضع اردن درقبال جولان اشغالی ثابت و تغییرناپذیر است. وی اضافه کرد: قوانین و قطعنامه های بین المللی به طور صریح و آشکار تاکید می کنند که تسلط بر سرزمینی با زور جایز نیست.

**هشدار روسیه و اروپایی ها

«دمیتری پسکوف» سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در جمع خبرنگاران تصریح کرد: در هر صورت، مطرح کردن این ایده به هیچ وجه به رسیدن به حل و فصل مسائل خاورمیانه کمکی نمی کند و برعکس آن را دشوارتر و پیچیده تر می کند.

« ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هم گفت: تغییر موقعیت حقوقی بلندی های جولان بدون تصمیم شورای امنیت نقض تصمیمات سازمان ملل متحد است.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای خاطرنشان کرد: بلندی های جولان بخشی از قلمرو سوریه است که در جریان جنگ شش روزه اشغال شد. در بخش دیگری از بیانیه آمده است: این گونه اظهارات نمونه دیگری از نادیده گرفتن معیارهای بین المللی، قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، ابتکارات صلح عربی و اصل زمین در عوض صلح است که در کنفرانس مادرید با میانجی گری روسیه و آمریکا تایید شده است.

«کنستانتین کاساچوف» رئیس کمیسیون امور بین الملل شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) نیز اعلام کرد: اظهارات دونالد ترامپ درباره بلندی های جولان نشانگر این واقعیت است که آمریکا به جای حقیقت، منفعت را به رسمیت می شناسد و سود تنها معیار آنها برای تصمیم گیری است.

«دونالد توسک» رئیس شورای اروپا نیز با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا اشغال جولان توسط رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسد، اظهار داشت: موضع اتحادیه اروپا به خوبی معلوم بوده و تغییر نکرده است.

«مایا کوتسیانچیچ» سخنگوی «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشتر گفته بود: موضع ما در قبال اینکه بلندی های جولان به کجا تعلق دارد تغییر نکرده است. کوسیانچیچ افزود: بر اساس حقوق بین الملل، اتحادیه اروپا حاکمیت اسرائیل بر سرزمین هایی که در سال ۱۹۶۷ اشغال کرده است، از جمله بلندی های جولان را به رسمیت نمی شناسد و آن را بخشی از اسرائیل نمی داند.

وزارت خارجه فرانسه با بیان اینکه قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل اشغال جولان توسط رژیم صهیونیستی را نپذیرفته است، اعلام کرد: جولان قلمروی است که سال ۱۹۶۷ توسط اسرائیل اشغال شد و فرانسه ضمیمه شدن آن به این رژیم را نمی پذیرد. وزارت خارجه فرانسه افزود: به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر منطقه اشغالی جولان خلاف قوانین بین المللی است.

«اولریکه دیمر» سخنگوی دولت آلمان هم تاکید کرد: اسرائیل جولان را اشغال کرده و حاکمیت آن متعلق به سوریه است. وی افزود: هر گونه تغییر در مرزها باید از طریق روش های مسالمت آمیز و با حضور تمام طرف های مرتبط صورت گیرد.

وزارت امور خارجه انگلیس نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این کشور الحاق بلندی های جولان به اراضی تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسد. سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس تصریح کرد که لندن برنامه ای برای تغییر موضع خود در این رابطه ندارد. وی افزود: این کشور همچنان بلندی های جولان را اراضی اشغال شده توسط تل آویو می داند.

تلاش آمریکا برای به رسمیت شناختن اشغالگری رژیم صهیوینستی حتی در داخل آمریکا نیز مخالفانی دارد. «ریچارد هاس» رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا، شناسایی بلندی های جولان در حاکمیت رژیم صهیونیستی را نقض قطعنامه شورای امنیت دانست و در توئیتر نوشت: اکنون زمان به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان نیست چرا که هیچ حکومت عربی با اسرائیل صلح نخواهد کرد.

انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس و قطع کمک های واشنگتن به آژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد به آوارگان فلسطینی (آنروا) از جمله مسائل دیگری است که دولت ترامپ در راستای کمک به رژیم صهیونیستی انجام داده و این بار سخن از به رسمیت شناختن اشغال بلندی های جولان سوریه توسط رژیم صهیونیستی به میان آورده است.

رژیم صهیونیستی بلندی های جولان را در جریان جنگ شش روزه با اعراب در سال ۱۹۶۷ اشغال کرد. کنست (پارلمان) این رژیم در سال ۱۹۸۱ میلادی این منطقه را جزو مناطق رژیم اشغالگر قدس اعلام کرد.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در قطعنامه ۴۹۷ خود در سال ۱۹۸۱، به صورت کاملاً شفاف، حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان سوریه را نپذیرفته و از تل آویو خواسته اند که قانون الحاق جولان به خاک خود را که در همین سال تصویب شد، لغو کند.

همچنین در قطعنامه ۲۴۲ شورای امنیت که در ۲۲ نوامبر ۱۹۶۷ (میلادی) به اتفاق آرا تصویب شد، از رژیم صهیونیستی خواسته شده است بلندی های جولان، کرانه باختری رود اردن و نوار غزه را به سوریه، اردن و فلسطین مسترد کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.