گزارش کار و نتیجه این تحقیقات مولر به وزارت دادگستری آمریکا ارائه شده است. قرار است ویلیام بار، دادستان کل آمریکا درباره نحوه انتشار این گزارش و یا چگونگی انتقال اطلاعات آن به کنگره آمریکا تصمیم بگیرد.

ویلیام بار در نامه‌ای به کنگره آمریکا اعلام کرد، احتمالا نتایج مهم این گزارش را ظرف دو روز آینده در اختیار کنگره قرار دهد.

هنوز هیچ جزییاتی از گزارش مربوط به پایان تحقیقات رابرت مولر منتشر نشده است.

ترامپ و بسیاری از جمهوری‌خواهان از این تحقیقات انتقاد کرده اند. سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: گام بعدی در این موضوع بر عهده دادستان کل، ویلیام بار است و ما چشم انتظار تحولات در این زمینه هستیم. کاخ سفید نه این گزارش را دریافت کرده و نه از جزییات آن باخبر شده است.

رودی جولیانی و جی سکولو، وکلای شخصی رییس جمهور آمریکا نیز مواضعی مشابه را در بیانیه‌ای اعلام کرده و نوشته‌اند از تحویل این گزارش خوشحالند و به تصمیم ویلیام بار برای تعیین مسیر در این پرونده اعتماد دارند.

دادستان کل آمریکا در نامه‌ای به اعضای کمیته‌های قضایی سنا و مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرده، وزارت دادگستری در هیچ موردی از مولر تقاضایی مبنی بر دست کشیدن از تحقیقات نکرده است.

به گزارش بی.بی.سی، ویلیام بار در این نامه نوشته به زودی با معاون خود راد روزنستاین و رابرت مولر تصمیم خواهد گرفت که چه اطلاعاتی از این گزارش باید در اختیار کنگره و یا افکار عمومی آمریکا قرار بگیرد.

دادستان کل آمریکا تاکید کرده که همچنان به "شفافیت هرچه بیشتر" پایبند است و نتیجه بازبینی گزارش را به زودی اعلام خواهد کرد.

رابرت مولر در این تحقیقات از جمله به دنبال این بود که آیا دونالد ترامپ با اخراج جیمز کومی، رییس سابق اف.بی.آی مرتکب ایجاد مانع بر سر راه اجرای عدالت شده است یا خیر.

رییس جمهور آمریکا بارها اتهامات وارد شده به خود مبنی بر تبانی با روسیه و جلوگیری از اجرای عدالت را رد کرده است.

ترامپ هیچ‌گاه با بازجویی شدنش از سوی اعضای این تیم تحقیق در ۲۲ ماه گذشته موافقت نکرد اما وکلای او بعد از ماه‌ها مذاکره نهایتا پرسش‌های تیم تحقیق را کتبا جواب دادند.

اوایل ماه جاری میلادی مجلس نمایندگان با تصویب قاطع قطعنامه‌ای از وزارت دادگستری خواست کلیه گزارش مولر را منتشر و علنی کند.

نانسی پلوسی رهبر مجلس نمایندگان و چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات در سنا نیز در بیانیه‌ای خواستار شفافیت در انتشار گزارش و عدم دخالت کاخ سفید در این زمینه شده‌اند.

جزییات گزارش بازرس مولر هنوز مشخص نشده است اما از آنجا که دادستان کل کشور در نامه خود به کنگره گفته نه موردی از درخواست‌های مولر را رد کرده و نه کیفرخواست جدیدی در این زمینه در راه است احتمال می‌رود افشاگری منتهی به محاکمه بیشتری در این گزارش مطرح نباشد.

از نظر حقوقی دادستان کل الزامی به انتشار علنی این گزارش ندارد و آنچه به کنگره می‌دهد نیز ممکن است درجاهایی سانسور شده باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.