«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه پنجشنبه (روز گذشته) اعلام کرد که وقت آن فرا رسیده که ایالات متحده به طور کامل حق حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسد.

وزارت خارجه سوریه امروز جمعه به این ادعای ترامپ واکنش نشان داد و آن را به شدت محکوم کرد.

یک منبع مسئول در وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که این کشور، اظهارات غیر مسئولانه رئیس جمهور آمریکا درباره جولان اشغالی را به شدت محکوم می‌کند.

خبرگزاری رسمی سوریه به نقل از این منبع گزارش داد اظهارات ترامپ بار دیگر بر جانبداری کورکورانه آمریکا از رژیم اشغالگر صهیونیستی و حمایت نامحدود واشنگتن از رفتار خصمانه آن تأکید دارد.

وی تصریح کرد: «این موضع آمریکا در قبال جولان اشغالی سوریه، به وضوح بیانگر این است که آمریکا مشروعیت بین‌الملل را به تمسخر می‌گیرد و قطعنامه‌های آن را نقض می‌کند».

وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که قطعنامه ۴۹۷ شورای امنیت که در سال ۱۹۸۱، اکثریت اعضا از جمله آمریکا بدان رأی داد، به صورت مطلق، تصمیم دولت رژیم صهیونیستی و اقدامات آن در خصوص جولان را رد کرد و تصمیم آن (الحاق جولان) را باطل و ملغی اعلام و تأکید کرد که این تصمیم، هیچ اثر قانونی ندارد.

دمشق تأکید کرد که برای جامعه بین‌الملل مشخص شد که آمریکا با سیاستهای خود که ذهنیت سلطه‌گرانه و قلدرمآبانه بر آن حاکم است، عامل اصلی متشنج کردن وضعیت در عرصه بین‌الملل و تهدیدی برای صلح و ثبات بین‌الملل است.

وزارت خارجه سوریه در پایان خاطر نشان کرد: «اظهارات رئیس جمهور آمریکا و ارکان دولت آن درباره جولان اشغالی سوریه هرگز این حقیقت را تغییر نخواهد داد که جولان سوری و عربی بوده و خواهد بود و ملت سوریه برای آزادسازی این قسمت گرانبها از خاک ملی سوریه مصمم‌تر است».

«احمد ابوالغیط» دبیر کل اتحادیه عرب هم در واکنش به این مسئله، با بیان اینکه، اظهارات ترامپ «با هدف پذیرش رسمی حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی سوریه توسط آمریکا» انجام شده است، این اظهارات را «به صورت کامل خارج از حقوق بین‌الملل» توصیف کرد(جزئیات بیشتر).

از این اقدام ترامپ به عنوان هدیه نامشروع وی به «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی یاد می‌شود و در شرایطی صورت گرفته که پرونده‌های فساد مالی بر سرنوشت نتانیاهو در انتخابات فلسطین اشغالی سایه انداخته است.

بلندی‌های جولان اشغالی، بخشی از استان «القنیطره» سوریه است. رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ این منطقه را اشغال و در سال ۱۹۸۲ آن را ضمیمه خود کرد؛ جامعه بین‌الملل هرگز این اقدام را به‌رسمیت نشناخته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.