همچنین با هدف مدیریت مصرف و بازدارندگی مصارف غیرضرور، از ابتدای خرداد ماه، سالانه ۱۶ درصد به خالص صورتحساب آب و برق مصارف خانگی (بدون احتساب آبونمان، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض) مشترکین بالای الگوی مصرف افزوده می ‌شود. فاضلاب بها، مشمول افزایش موضوع این بند نخواهد بود.

هیات وزیران مقرر کرد تا بهای آب شرب و برق از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸ سالانه به میزان هفت درصد افزایش یابد.

خانوارهایی که مصرف آب یا برق ماهانه آنها پایین‌ تر از الگوی مصرف بوده و در بازه زمانی اول خرداد تا پایان شهریور، در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، مصرف خود را کاهش دهند، مشمول تخفیف به میزان مصرف کاهش یافته با نرخ اولین پله مصرف خواهند شد.

شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) موظف است طی یک برنامه زمانی، با اولویت مشترکان پرمصرف، لوازم اندازه‌گیری کلیه مشترکانی که به طور متوسط مصرف برق ماهانه آنها بالاتر از الگوی مصرف است، با لوازم اندازه‌ گیری دارای قابلیت تفکیک مصرف برای ساعات کم باری، میان باری و اوج بار تعویض کند.

منابع درآمدی حاصل از افزایش صورتحساب مشترکان پرمصرف آب و برق حسب مورد صرفاً برای تعویض لوازم اندازه ‌گیری و مدیریت مصرف، کاهش هدررفت و اصلاح و بهینه ‌سازی شبکه ‌های توزیع و خرید آب و برق از بخش خصوصی خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.