لی یی خه از نمایندگان کنگره ملی و از مسئولان بلند پایه مجمع مشورتی چین روز پنجشنبه در پکن در حاشیه اجلاس سالانه کنگره ملی خلق چین افزود: از این پس حلقه فشار اقتصادی و نظامی بر تایوان تنگ تر خواهد شد.

او خاطر نشان کرد: رفتن به سمت استقلال و خودداری از قبول اصل چین واحد به معنای افزایش فشار چین بر تایوان خواهد بود.

وی به تسای اینگ ون اولین زنی که در تاریخ تایوان رهبر این جزیره شده است، اشاره کرد و گفت: او شرایط را به طور کامل درک نمی کند و این برای منطقه یک مساله است.

این هشدار در حالی است که دولت تایوان به هر راهی متوسل شده است تا در مقابل چین ایستادگی کند و از آمریکا و دیگر کشورهای جامعه بین المللی برای این منظور درخواست کمک کرده است.

چین می خواهد که تایوان مانند هنگ کنگ و ماکائو این اصل را برای وحدت دو سوی تنگه بپذیرد و دارای خود مختاری عالی باشد اما خانم تسای گفته است برای برون رفت از چنین فضایی هر تلاشی را خواهد کرد و از دیگران کمک خواهد گرفت.

دولت تایوان که چین رسما آن را نمی پذیرد فعلا ۱۷ متحد دیپلماتیک دارد و قرار است خانم تسای در ماه جاری میلادی از جزایر مارشال، پائولو و نائورو سه متحد خود دیدار کند.

در همین حال لی از حضور ناوهای چین و رزمایش های این کشور در این منطقه و تنگ تر شدن حلقه نظامی در اطراف تایوان نیز دفاع کرد و گفت: استقلال طلبان این جزیره یک تهدید امنیتی هستند و چین باید برای حراست از امنیت دست به چنین اقداماتی بزند.

او افزود: فضای بین المللی هم برای تایوان در صورت رفتن به سمت استقلال تنگ تر خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.