گلوبال تایمز روز دوشنبه نوشت آمریکا نوعی زیاده خواهی در این گفتگو‌ها نشان داده و همین مساله باعث پیچیده‌تر شدن روند مذاکرات برای پایان دادن به جنگ تجاری شده است.

روزنامه دولتی چین این زیاده خواهی را مشابه اختلافات آمریکا و کره شمالی در مذاکرات سران در هانوی ویتنام دانست که موجب شد طرفین بدون رسیدن به نتیجه، گفتگو‌ها را رها کنند.

گلوبال تایمز می‌نویسد آمریکا می‌گوید هر زمانی که احساس کند چین از توافق تجاری تخطی کرده است، می‌تواند فورا تعرفه‌ها را علیه این کشور اعمال کند و در این وسط چین حتی حق تلافی جویی ندارد و این یک مانع بزرگ برای رسیدن به توافق بین دو کشور است.

روزنامه تاکید می‌کند که ملت چین باید برای هر فراز و فرودی در این زمینه آماده باشند آن‌ها باید با تمام وجود از دولت خود در گفتگو‌ها حمایت کنند و باور داشته باشند چین برای مقابله با جنگ تجاری از هیچ تلاشی دریغ نکرده است.

نشریه ادامه می‌دهد تنها توافقی میان دو کشور می‌تواند حاصل شود که عادلانه، دقیق و بر اساس منافع متقابل باشد برای همین گفتگو‌ها بسختی پیش می‌رود.

گلوبال تایمز افزوده است که سران آمریکا و چین فعلا برای گفتگو آماده نیستند اگرچه طرفین وارد مرحله نهایی گفتگو‌ها شده اند، اما اختلافات مانع آن شده است که به راحتی بتوانند سند مذکور را امضا کنند.

روزنامه نوشته است ما از سال ۲۰۱۸ توانستیم تا اندازه زیادی جنگ تجاری را مهار کنیم اگر هر کشوری مانند چین از یک سال قبل تا این اندازه تحریم می‌شد و تحت فشار قرار می‌گرفت، ارزش پول ملی آن تا ۵۰ درصد سقوط می‌کرد.

گلوبال تایمز هشدار داده است مردم باید برای عبور از یک دوره مشکل آماده باشند چین خواستار ادامه جنگ تجاری نیست، اما اگر به هر دلیلی اختلافات اجازه توافق ندهد، آمریکا هم بیش از چین متضرر خواهد شد.

روزنامه تاکید کرده است که تاریخ مذاکرات نشان داده است که چین هرگز تسلیم زیاده خواهی ها، فشار‌ها و شروط آمریکا نشده است و این بار نیز چنین نخواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.