شورای نگهبان دارای ترکیب دوگانه‌ای است، این نهاد، مجموعاً ۱۲ عضو دارد که برای یک دوره شش ساله انتخاب می­شوند؛ نیمی از اعضای آن فقیه و نیمی دیگر حقوق‌دان هستند.

به موجب اصل ۹۱ قانون اساسی انتخاب فقهای شورای نگهبان با مقام رهبری است و شش عضو حقوق­دان این شورا نیز با معرفی رئیس قوه قضاییه از سوی مجلس انتخاب می­‌شوند.

شورای نگهبان قانون اساسی که در دور اخیر خود از حضور فقهایی همچون آیت‌الله احمد جنتی، آیت‌الله محمد مومن، آیت‌الله محمد یزدی، آیت‌الله سیدمحمدرضا مدرسی یزدی، آیت‌الله مهدی شب زنده‌دار و آیت‌الله هاشمی شاهرودی بهره‌مند بود در پی رحلت آیت‌الله هاشمی شاهرودی و آیت‌الله مومن با تغییراتی روبرو شد.

در پی رحلت آیت الله هاشمی شاهرودی در سوم دی ماه سال جاری بود که رهبر معظم انقلاب چند روز بعد و در تاریخ نهم دی‌ماه در حکمی آیت الله صادق (آملی) لاریجانی را به عنوان عضو فقیه شورای نگهبان منصوب کردند.

شورای نگهبان کمی بعدتر و در اوایل اسفند ماه سال جاری با ضایعه رحلت دیگر عضو فقیه خود یعنی آیت الله مومن که مدت ها در بستر بیماری بود روبرو شد با این حال اما هنوز مقام معظم رهبری جایگزینی برای آیت الله مومن منصوب نکرده اند.

هم اکنون شورای نگهبان با پنج فقیه به کار خود ادامه می دهد. مشخص نشدن جایگزین آیت الله مومن مشکلی در برگزاری جلسات این شورا ایجاد نمی کند چرا که طبق ماده ۱۴ آیین نامه داخلی شورای نگهبان جلسات‌ فقها با حضور چهار نفر رسمیت می‌یابد ولی‌ اخذ رأی‌ جز در موارد ضروری‌ و یا حصول‌ رأی‌ لازم‌ با حضور حداقل‌ پنج نفر خواهد بود که شورای نگهبان هم اکنون پنچ عضو فقیه را در عضویت خود دارد.

حال باید منتظر ماند تا مقام معظم رهبری به موجب اصل ۹۱ قانون اساسی که انتخاب فقهای شورای نگهبان را به مقام رهبری واگذار کرده است جایگزین آیت الله مومن را منصوب کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.