محسن جعفری نژاد روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: لاشه این ۲ توله پلنگ شب گذشته و بر اساس گزارش های مردمی توسط محیط بانان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چرام کشف شد.

وی با بیان اینکه هنوز دلیل مرگ این ۲ توله پلنگ مشخص نیست تصریح کرد: با بررسی های انجام شده آثاری از گلوله در بدن این توله پلنگ ها مشاهده نشده است.

جعفری نژاد اظهار داشت که البته با هماهنگی های انجام شده با اداره کل دامپزشکی استان، نمونه گیری از بافت لاشه ها برای آزمایش و تعیین علت دقیق مرگ این ۲ توله پلنگ انجام شده است.

براساس گزارش های رسیده پنجه های دست توله پلنگ ها نیز توسط افراد ناشناس قطع شده است.

محل مرگ توله پلنگ ها در مناطق آزاد واقع شده و تا نخستین منطقه حفاظت شده حدود ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

اواخر مهرماه امسال نیز لاشه یک توله پلنگ ۶ ماهه در منطقه حفاظت شده خاییز در کهگیلویه کشف شده بود.

شهرستان چرام با بیش از ۱۸۰ هکتار وسعت مناطق حفاظت شده، با ۲ محیط بان کنترل می شوند که کمبود نیروی محیطبان شرایط را برای کنترل و حفاظت از عرصه های زیست محیطی به ویژه گونه هیا جانوری سخت کرده است.

جعفری نژاد یادآور شد: تعداد محیط بانان در کهگیلویه وبویراحمد به هیچ وجه جوابگوی حراست و صیانت از وسعت مناطق حفاظت شده نیست به طوری که اکنون به ازای هر چهار هزار و ۱۶۰ هکتار منطقه حفاظت شده یک محیط بان در این استان وجود دارد.

بر اساس استانداردهای بین المللی برای هر یک هزار هکتار یک محیط بان پیش بینی شده است.

هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامین با وسعت ۲۵ هزار ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با دو هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در استان وجود دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.