مهدی میراشرفی ظهر امروز در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان کرمانشاه که در گمرک پرویزخان برگزار شد، با اشاره به آمار صادرات غیرنفتی امسال اظهار داشت: صادرات ایران در ۱۱ ماهه امسال به رقم ۴۰ میلیارد دلار رسید.

وی با بیان اینکه کشور عراق یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری کشور است عنوان کرد: بازار کشور عراق از گزینه‌های مهم و یک شریک راهبردی برای کشور ایران است.

میراشرفی درباره اهمیت تجارت در دنیای امروز گفت: بیش از ۹۵ درصد تجارت دنیا به صورت آبی انجام می‌شود، اما بیشتر مراودات ایران با کشور عراق به صورت زمینی است که این مهم سبب خواهد شد تا هیچ کشوری توان رقابت با ایران را نداشته باشد.

رئیس کل گمرک ایران افزود: توجه به این مسئله و استفاده از این ظرفیت برای مراودات تجاری و افزایش حجم مبادلات تجاری بسیار با اهمیت است.

میراشرفی با اشاره به تلاشهای مرزنشینان گفت: مدیریت مبادی مرزی و تکمیل زیرساخت‌ها از وظایف دیگر سازمانها است اما با این وجود  گمرک در راستای ساماندهی مرز پرویزخان ورود و از منابع داخلی خود جهت اجرای پروژه اقدام کرده است.

وی از راه‌اندازی فرایند کامل رویه ترانزیت در مرز پرویزخان خبرداد و افزود: بخش خصوصی جهت پیشبرد پروژه‌های گمرک توانمند بسیار توانمند است و گمرکات کشور از ظرفیتهای این بخش استفاده خواهد کرد.

استاندار کرمانشاه در این نشست با اشاره به اینکه هدفگذاری استان در سال ۹۷ در حوزه صادرات دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است اظهار داشت: براساس آمار ارائه شده توسط گمرک در ۱۱ ماهه سال ۹۷ به میزان دو میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار صادرات از مرزهای استان انجام شده که بسیار فراتر از هدفگذاری انجام شده است.

هوشنگ بازوند از افزایش ۴۸ درصدی صادرات کرمانشاه خبرداد و عنوان کرد: براساس پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود صادرات استان تا پایان سال به سقف دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار نزدیک شود.

وی با اشاره به اینکه این موفقیت با تلاش صادرکنندگان بخش خصوصی و تسهیل‌گریهای مدیران به دست امده است گفت: چنانچه زیرساختها در پرویزخان فراهم بود می‌توانستیم این میزان را تا سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار افزایش دهیم.

استاندار کرمانشاه افزود: مرز عراق، در این شرایط تحریم یک فرصت برای کشور محسوب می‌شود و باید از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

بازوند با بیان اینکه با افزایش صادرات شاهد افزایش تولید، بهبود اشتغال و رونق اقتصادی خواهیم بود گفت: صادرکنندگان، مطالبات درست و به حقی دارند و برای برآورده کردن آنها با جدیت تلاش خواهیم کرد.

وی بیان کرد: باید زمینه بهره گیری از توانمندیهای بخش خصوصی برای توسعه زیر ساختهای مورد نیاز مرز پرویزخان فراهم شود.

نماینده مردم سرپل‌ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست از حمایتهای گمرکات کشور در زمینه اجرای فازل اول تقدیر کرد و اظهار داشت: اجرای بزرگترین پروژه گمرک در کرمانشاه نقش مهمی در رونق تجارت در مرز پرویز خان دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.