اگرچه ایالات متحده آمریکا تلاش دارد تا تحت قالب شبکه بین‌المللی مراودات مالی خود یعنی سوئیفت، تمامی راههای دسترسی مالی با بانکهای کوچک و بزرگ دنیا را در مقابل ایران مسدود کند، اما جریان نقل و انتقالات مالی هر چند دشوار، اما در حال انجام است و شریان‌های حیاتی نظام بانکی ایران همچنان خون را به زیرمجموعه‌های خود می‌رسانند.

در این میان، بانکهای ایران راهکارهای خلاقانه‌ای را برای دور زدن تحریم‌ها در نظر گرفته‌اند که بتوانند سرویس‌دهی به تجار و بازرگانی و شرکتهای دولتی و غیردولتی ایران را برای تامین نیازهای کالایی و تکنولوژیکی را همچنان صورت داده و امور مرتبط با نقل و انتقالات مالی را همچنان زنده نگاه دارند.

یک مقام مسئول در نظام بانکی در گفتگو با مهر، گفت: اکنون حتی دسترسی بانکهای ایرانی به شبکه سوئیفت نیز برقرار است و اکنون نقل و انتقالات در قالب آن نیز انجام می‌شود؛ اما این تمام دسترسی بانکهای ایرانی به شبکه مالی بین‌المللی نیست و اکنون حتی راهکارهایی در نظر گرفته شده که راههای جذاب‌تری نسبت به استفاده از سوئیفت برای نقل و انتقالات مالی ایران در حال پیاده سازی است.

وی افزود: ما در مورد تحریم نظام بانکی علیرغم همه مشکلات و چالش‌هایی که پیش روی بانکهای ایرانی قرار دارد، اما یک گام جلوتر از تحریم‌کنندگان هستیم و همین امر منجر به این شده که تجار و بازرگانان ایرانی در قالب یک شبکه مویرگی بتوانند نیازهای مالی خود را تامین کنند.

این مقام مسئول در نظام بانکی گفت: هم اکنون رابطه کارگزاری با ۴ کشور مهم دنیا همچنان برقرار است و از طریق آن، خدمات رسانی به متقاضیان واردات انجام می‌شود؛ به نحوی که در کشورهای چین، هند، ترکیه و ایتالیا، کار کاملا در حال انجام و روابط کارگزاری برقرار است و کار با ارزهای یوان، یورو، روپیه و لیر قابلیت اجرایی دارد.

وی اظهار داشت: در کنار این، نظام بانکی با تدابیر در نظر گرفته شده از سوی بانک مرکزی، شرایطی را فراهم کرده تا شریان نقل و انتقالات مالی در ایران همچنان برقرار باشد و بتوان تحریم‌های نظام بانکی را دور زد، به هر حال هر چقدر که تحریم‌ها سخت‌تر می‌شود، خبرگان نظام بانکی راهکارهای خلاقانه‌ای را برای دور زدن تحریم بانکی دارند که با به کار گرفتن آنها شاید هزینه‌های مالی بالاتر رود، اما به هر حال کار متوقف نمی‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.