در سی و ششمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا که عصر روز چهارشنبه (اول اسفند ماه)  در سازمان حفاظت از محیط زیست با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف از جمله ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و پلیس برگزار شد، اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده مورد بحث و بررسی قرارگرفت.

در این جلسه وحید حسینی - دبیر کار گروه ملی کاهش آلودگی هوا، اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۱ آیین‌نامه‌ ماده دو قانون "هوای پاک"، شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت‌ فرسوده است. موتورسیکلت‌ برقی از اسقاط معاف است.

وی ادامه‌ داد: در راستای اجرای ماده ۱۱ آیین‌نامه‌ ماده دو قانون "هوای پاک" کمیته‌ تخصصی اسقاط در دبیر خانه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا تشکیل شد. در گام اول، ستاد اجرایی فرمان امام که صاحب موتورسیکلت‌های رسوبی و بلا صاحب است، قرار شد نسبت به اسقاط ۲۵ هزار دستگاه موتور رسوبی تا پایان سال جاری اقدام کند.

دبیر کار گروه ملی کاهش آلودگی هوا، با بیان این که کلیه توافقات مربوط به اسقاط ۲۵ هزار دستگاه موتورسیکلت‌ رسوبی با ستاد اجرای فرمان امام انجام شده است، گفت‌: با توجه به اظهارات نماینده ستاد اجرایی فرمان امام در همین جلسه کارگروه، برداشت من این است که مصوبه اسقاط ۲۵ هزار موتورسیکلت‌ رسوبی هنوز اجرا نشده است و احتمالا تنها اسقاط ۱۸ هزار موتورسیکلت‌ رسوبی انجام شود.

در مورد مالکیت ستاد اجرایی فرمان امام به موتورسیکلت‌های رسوبی اختلاف نظری در جلسه این کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا وجود داشت که در این باره حسینی، اظهار کرد: از آن جا که ستاد اجرای فرمان امام موتورسیکلت‌های رسوبی را به مزایده می‌گذارد و می فروشد، مالک این موتورها به حساب می‌آید. همچنین تقریبا هرگز هیچ یک از مالکان موتورسیکلت‌های رسوبی برای دریافت وجه موتور مراجعه نمی‌کنند.

به گفته دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا، اگر موتورهای رسوبی اسقاطی نشوند، یا به شکل قطعات یدکی وارد بازار می‌شوند و یا دوباره پلاک شده و به چرخه مصرف بازمی‌گردند. این روال به این معنا است که موتورسیکلت‌ کاربراتوری که با مشقات فراوان مجوز منع شماره‌گذاری آن گرفته شده حالا دست دوم آن وارد بازار شود.

حسینی تاکید کرد: باید دقت کنیم که داستان موتورسیکلت‌های رسوبی چه صدماتی به کشور وارد می‌کند. افزون بر اینها پارکینگ‌های تهران و اطراف آن از موتورسیکلت‌های رسوبی بلا صاحب پر شده است و حتی پلیس برای جرایم غیر از آلودگی هوا نیز نمی‌تواند اعمال قانون کند؛ چراکه جایی برای جمع‌آوری این موتورسیکلت‌ها ندارد و پارکینگ‌ها از این موتورهای رسوبی پر شده‌اند.

دبیر کار گروه ملی کاهش آلودگی هوا، خاطر نشان کرد: احتمالا نیم میلیون موتورسیکلت‌ رسوبی در پارکینگ‌های سراسر کشور انباشته شده است و از مجموع این تعداد موتور بر اساس مصوبه‌ای که داشتیم ستاد اجرایی فرمان امام باید نسبت به اسقاط ۲۵ هزار موتورسیکلت‌ رسوبی اقدام کند که تنها معادل چهار درصد از مجموع این موتورها می‌شود.

وی در مورد مسائل قضایی مربوط به اسقاط موتورسیکلت‌های کاربراتوری، گفت‌: در این باره از طرف رییس سازمان حفاظت محیط زیست نامه‌ای به دادستان کل کشور ارسال شده است و درخواست شده که یک شعبه ویژه‌ به منظور انجام مراحل قضایی موتورسیکلت‌های رسوبی  و اسقاط آنها در نظر گرفته شود. تلاش می‌کنیم به منظور حل و فصل اسقاط موتورسیکلت‌های رسوبی، دادستان یا نماینده این دستگاه را به سازمان حفاظت محیط زیست دعوت کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.