حسین نحوی نژاددر چهارمین همایش اوتیسم که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد با بیان اینکه درست است کارهای خوبی صورت می‌گیرد اما شکاف زیادی با حدمطلوب وجود دارد گفت: نظام ثبت اطلاعات دیجیتال داریم و دانشگاه‌هایی داریم که صدها پایان نامه از آن بیرون می‌آید اما برای بیماری‌های چندفاکتوری مانند اوتیسم چه کرده‌اند؟.

وی افزود: می‌گوییم پول نیست. اما آیا یک مرکز دانشگاهی نباید الگویی برای کشور ارائه دهد؟ هرجا مشکل هست بهزیستی و آموزش و پرورش باید برای پاسخگویی جلو بروند اما موقع دریافت جوایز جشنواره‌ها، اساتید جلو می‌روند، انتقاداتم به نهادهایی از جمله وزارت بهداشت است. وزارت بهداشت برای بیماری‌های سلامت روان و ایجاد کلینیک‌های خاص چه کرده است؟ وزارت بهداشت مدعی است امر تشخیص و درمان بر عهده اوست. چند مرکز راه اندازی کرده که کودکان اوتیسم را به آنجا ببریم؟.

 

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با با بیان اینکه بهزیستی که سازمان مددکاری است چرا باید وارد پروسه درمان به این نحو شود؟ گفت: مگر وزارت بهداشت خود را متولی درمان همه جانبه نمی بیند؟ توانبخشی در اختلالات طیف اوتیسم هزینه‌های فلاکت بار برای خانواده‌ها دارد.

نحوی نژاد با اشاره به قانون حمایت از معلولان و وظایف وزارت بهداشت برای اجرای آن گفت: از اردیبهشت امسال که قانون توسط رئیس جمهور ابلاغ شد باید گروه کارشناسی تشکیل می‌شد اظهار کرد: دکتر هاشمی، وزیر سابق بهداشت اصرار داشت وزارت رفاه از عهده بیمه سلامت بر نمی‌آید و بیمه سلامت به آنجا منتقل شد و اکنون کار باید توسط بیمه سلامت اجرا شود. پس چرا از اردیبهشت که قانون ابلاغ شده برای دولت برآورد هزینه نکردید؟ بهزیستی اعلام کرد اجرای این قانون ۱۲ هزار میلیارد تومان نیاز دارد که به ما ۱۱۰۰ میلیارد تومان دادند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با طرح این پرسش که در طرح تحول سلامت جای افراد معلول از بیماران روانی، نخاعی تا اوتیسم کجاست؟ اظهار کرد: وزارت بهداشت چه برنامه‌ای برای ارگونومی منزل و توانبخشی کودکان معلول دارد؟ چرا آموزش و پرورش استثنایی باید کاشت حلزون کند؟ اینها وظیفه آموزش و پرورش است؟.

وی ادامه داد: یا هلال احمر چرا باید پای مصنوعی و مانند آن برای معلولان ارائه دهد؟ و چرا بهزیستی برای بیماران روانی مزمن دارو تجویز می‌کند؟ مگر بهزیستی متولی درمان است؟.

نحوی نژاد با اشاره به اینکه البته ما هم مشکلات عدیده در بهزیستی داریم چون خود را به مسائل پزشکی نزدیک کردیم و از مسائل اجتماعی دور شدیم گفت: متاسفانه خانواده‌هایی که هزارو یک مشکل دارند گمنام هستند و کسی آنها را نمی‌شناسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.