‌خلیلی در گفت وگو با ایسنا- ‌افزود: موضوعات این گفت‌وگو که به مدت دو روز در زاهدان ادامه دارد، تعاملات دانشگاهی، آموزشی و محور توسعه پایدار است‌.

خلیلی گفت: دراین همایش اساتید و مسئولان دانشگاهی از شهرهای کابل، هرات، بلخ و بامیان و نمایندگان وزارت تحصیلات عالیه افغانستان حضور دارند.

خلیلی، هدف از برگزاری این همایش را ایجاد همگرایی و برقراری ارتباطات علمی بین اساتید دانشگاهها و مراکز علمی دو کشور عنوان کرد.

وی تاکید کرد: دو کشور برای رسیدن به توسعه پایدار باید از طریق مجامع علمی و دانشگاهی فعالیت کنند و مشکلات را با پژوهش و تحقیقات علمی برطرف کنند.

وی بیان کرد: با توجه به ظرفیت های تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی میان ایران و افغانستان، ایجاد و برقراری ارتباط مستمر و پایدار بین نخبگان علمی و دانشگاهی این دو کشور بزرگ اسلامی و همسایه ضروری است. امروزه مسئولان و متولیان امور اجرایی کشورها نیز به اهمیت آموزش عالی و نقش دانشگاه‌ها در سرعت‌بخشی به فرآیند توسعه پایدار پی برده‌اند و به جایگاه تاثیرگذار دانشگاه از منظر علمی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اعتقاد دارند.

دبیر این همایش گفت: نقش آموزش در توسعه فرهنگی دو کشور، نقش نخبگان علمی و دانشگاه، در مهار افراط ‌گرایی و خشونت و برقراری صلح پایدار، نقش دانشگاه‌ها و ارتباطات بین المللی دانشگاهی در ارتقای توسعه پایدارایران و افغانستان، جایگاه دانشگاه در کمک به ایجاد زیر ساخت‌های توسعه علمی پایدار دردو کشور، نقش آموزش در توسعه اقتصادی کشورها از جمله محورهای این همایش بین‌المللی است‌.

از دیگر محورهای این همایش می‌توان به نقش آموزش در توسعه بهداشت ایران و افغانستان، نقش آموزش در توسعه امور زنان و ارتقاء فرهنگی و تحول حیات فکری خانواده و جامعه، نقش آموزش در توسعه مهارت، اشتغال پایدار و مولد، صنعت و تولید و تأثیرگذاری در تغییر شرایط موجود، نقش آموزش در تبیین چالش‌ها، فرصت ها و ترسیم چشم‌اندازهای محتمل و ممکن توسعه پایدار و سهم همکاری‌های علمی و فرهنگی دو کشور در رشد و توسعه پایدار اشاره کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.