در حالی که محمد اسلامی-وزیر راه و شهرسازی- چندی پیش در خصوص ممنوعیت فروش بلیت هواپیما به صورت چارتری به صراحت اعلام کرد که فروش بلیت پروازهای برنامه‌ای به صورت چارتری تخلف تلقی می‌شود و سازمان هواپیمایی کشوری موظف است تا با متخلفان برخورد کند اما در همان زمان این سازمان اعلام کرد که نمی‌توان شبکه چارتری را به صورت کامل قطع کرد.

علی عابدزاده-رییس سازمان هواپیمایی کشوری- اعلام کرد که نمی‌توان شبکه چارتری را به صورت کامل قطع کرد، چراکه در حال حاضر ۲۰ درصد پروازها چارتری هستند اما مسیرهای کیش و قشم را از پروازهای چارتری جدا خواهند شد. موضوعی که در تشریح آن تاکید شد بلیت‌های ارائه شده باید مشمول شرایط ابطال و تغییر باشد و بلیت‌های غیر قابل استرداد و یا غیر قابل کنسل به جز در نقاط تعریف شده نظیر کیش، قشم و مناطق نفتی که آن هم باید در قالب بسته سفر ارائه شود و بلیت هواپیما یکی از موارد آن است تخلف است و با آن برخورد می‌شود.

اتمام حجت وزیر راه

حال وزیر راه و شهرسازی در آخرین اظهارات خود اعلام کرده است که به شش ایرلاین برای قطع فروش بلیت چارتری تذکر داده شده و اگر تخلف ادامه پیدا کند مجوز پرواز در آن مسیر لغو خواهد شد.

وی تاکید کرده است که نباید شرکت‌های هواپیمایی برای تأمین نقدینگی خود دست به چارتر پروازها بزنند و برای منابع مورد نیاز بلیت‌های خود را به شرکت‌ها و آژانس‌های مسافری عرضه کنند که این مسئله موجب شود آنها نیز با قیمت دلخواه خود اقدام به تعیین قیمت بلیت هواپیما کنند، چراکه فروش بلیت چارتری ضوابطی دارد که باید در چارچوب آن ضوابط بلیت به فروش برسد و اگر ضوابط رعایت نشود اجازه فروش بلیت چارتر صادر خواهد شد.

نحوه برخورد با متخلفان

به دو طریق با تخلفات صورت گرفته در این زمینه برخورد خواهد شد، ابتدا اینکه نظارت لازم توسط بازرسان دفتر نظارت سازمان هواپیمایی کشوری انجام و در صورت برخورد مطابق مقررات عمل خواهد شد و علاوه بر این مردم می‌توانند گزارش‌های خود را پس از پیگیری و عدم نتیجه گیری از شرکت‌های هواپیمایی به سایت سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کنند. همچنین با شرکت‌های هواپیمایی که در نحوه توزیع بلیت هواپیما نظارت کامل را انجام ندهند و نیز بر رفتار واسطه‌هایی که هویت شرکت‌ها را زیر سوال ببرند، نظارت نکنند مطابق مقررات برخورد خواهد شد.

ماجرای ممنوعیت فروش بلیت‌های چارتری

در حالی که وزیر راه و شهرسازی از ممنوعیت فروش بلیت هواپیما به صورت چارتری خبر داده بود، اما رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که نمی‌توان شبکه چارتری را به صورت کامل قطع کرد. اسلامی در این خصوص به صراحت اعلام کرد که فروش بلیت پروازهای برنامه‌ای به صورت چارتری تخلف تلقی می‌شود و سازمان هواپیمایی کشوری موظف است تا با متخلفان برخورد کند. مسأله‌ای که بلافاصله با واکنش سازمان هواپیمایی کشوری روبرو و اعلام شد که بخشنامه الزام شرکت‌های هواپیمایی به فروش بلیت هواپیما به صورت سیستمی از اول بهمن ماه ابلاغ شده است و شرکت‌های هواپیمایی، مجاز به فروش بلیت چارتری بدون لحاظ بسته سفر نیستند و ارائه بلیت هواپیما باید مشمول ابطال و تغییر باشد.

هرچند در آخرین اظهارات، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است که نمی‌توانیم شبکه چارتری را به صورت کامل قطع کنیم، چراکه در حال حاضر ۲۰ درصد پروازها چارتری هستند اما مسیرهای کیش و قشم را از پروازهای چارتری جدا خواهند شد. در نهایت اما وزیر راه و شهرسازی در آخرین اظهاراتش اعلام کرده است که نگفته‌ایم تمام پروازهای چارتری قطع شود بلکه تمام پروازهای چارتری باید در قالب بسته سفر به مردم عرضه شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.