«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای که نسخه کامل آن شنبه شب منتشر شده گفته کشورهای اروپایی تا کنون نتوانسته‌اند هیچ‌کدام از تعهداتشان ذیل توافق هسته‌ای برجام را اجرا کنند. 

شبکه خبری ‌«ان‌بی‌سی‌» قبلاً در دو نوبت بخش‌هایی از مصاحبه با ظریف را منتشر کرده بود. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سخنان «ریچارد انگل»، مجری برنامه مبنی بر اینکه اقتصاد و دولت ایران در حال حاضر به اقتصاد اروپا وابسته است گفت: «در واقع، اقتصاد ما به اقتصاد اروپا وابسته نیست.»

ظریف  در ادامه تأکید کرد: «متأسفانه اروپایی‌ها تا به اینجا قادر نبوده‌اند هیچ بخشی از تعهداتشان ذیل برجام را اجرایی کنند.»

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تا کنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند. 

اتحادیه اروپا همچنین علی‌رغم مخالفت با تصمیم آمریکا در زمینه برجام با سایر ادعاهای این کشور در زمینه‌ فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران همسو شده است. 

انگلیس، فرانسه و آلمان که سه کشور اروپایی طرف ایران در برجام هستند روز ۱۱ بهمن‌ماه ثبت ساز و کاری ویژه موسوم به «اینستکس» را برای تسهیل تجارت با ایران اعلام کردند.

«هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان گفته که این ساز و کار در مراحل اولیه به مبادله اقلام انسانی محدود خواهد بود و تجارت کالاهایی را شامل خواهد شد که ذیل تحریم‌های آمریکا قرار نمی‌گیرند.   

ظریف با اشاره به اقدام اروپایی‌ها برای راه‌اندازی این ساز و کار گفت: «ابزاری که آنها به تازگی ایجاد کرده‌اند هنوز عملیاتی نشده. تجارت با اروپا، به خاطر فشار ایالات متحده، ظرف سال گذشته افت محسوسی داشته. هیچ‌وقت منتظر اروپا نبودیم، داریم با دیگران کار می‌کنیم.»

وزیر خارجه ایران در این مصاحبه همچنین هشدار داد در صورتی که آمریکا از ارز دلار برای راه‌اندازی جنگ اقتصادی علیه کشورها استفاده کند، کشورها به زودی راهی برای گریز از تحریم‌های این کشور خواهند یافت.

ظریف گفت: «اگر ایالات متحده بتواند فقط به خاطر قدرت دلار تمایلات خودش را به جامعه تجارت بین‌المللی که میل به همکاری ندارند تحمیل کند این به معنای آن نیست که این گزینه، گزینه‌ای ماندگار برای ایالات متحده است.»

وی گفت: «دیر یا زود، مکانیسم‌هایی برای گریز از تحریم‌های آمریکا طراحی خواهند شد. ما ۴۰ سال این کار را انجام داده‌ایم. ما ۴۰ سال تلاش کرده‌ایم تحریم‌های آمریکا را دور بزنیم و الان هم همین کار را می‌کنیم.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.