در حالی که مسئولان کشور عره مرغ با قیمت بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان را خلاف مقررات اعلام کرده اند ، امروز قیمت هر کیلو مرغ از ۱۵ هزار تومان گذشت.

بررسی ها نشان می دهد افزایش قیمت مرغ به دلیل رشد تقاضا تحت تاثیر بالا رفتن قیمت گوشت در هفته‌های اخیر است. رشد قیمت گوشت سبب شده است تقاضا برای کالاهای جایگزین افزایش یابد.

یکی از مسوولان  دولتی که در این زمینه اظهار نظر کرده؛ عباس قبادی، دبیرستاد تنظیم بازار کشور است که چند روز پیش اعلام کرده بود؛ فروش مرغ بالاتر از نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تخلف است و با متخلفان برخورد می شود این اظهارات در حالی مطرح شد که امید می رفت با برخورد با متخلفان، مرغ های توزیعی در بازار ارزان تر از همیشه به سفره ایرانیان راه یابند.

اما نگاهی به قیمت‌ها در مغازه ها و واحدهای خرده فروشی نشان می دهد، قیمت این ماده مهم غذایی که ماه‌هاست جایگزین گوشت قرمز شده اکنون در مراکز خرده فروشی به کیلویی۱۵ هزار و ۵۰۰ تا  ۱۵ هزار و ۸۰۰  تومان رسیده است.

در خوشبینانه‌ترین و ارزان‌ترین حالت قیمت مرغ در گیلان حداقل کیلویی ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان بوده که بازهم ۳۰۰ تومان از نرخ اعلامی دبیرستاد تنظیم بازار کشور بالاتر است.

5140030

بر اساس اعلام اتحادیه پرنده و ماهی قیمت هرکیلوگرم قیمت مرغ گرم در عمده فروشی درب کشتارگاه ۱۴۲۵۰ تومان، توزیع درب واحدهای صنفی  ۱۴۴۵۰ تومان و خرده فروشی ۱۵۵۰۰  تومان است.  

همچنین قیمت هرکیلوگرم سینه با کتف ۲۱۰۰۰ تومان، سینه بدون کتف ۲۲۰۰۰ تومان و فیله ۲۵۰۰۰ تومان است.  

در اطلاعیه این اتحادیه ذکر شده است: همکاران ما باید  توجه کنند قیمت های اعلامی فوق نرخ استعلامی بوده و آنها می‌توانند با توجه به فاکتور خرید رسمی و با احتساب ۱۰ درصد سود اقدام به فروش کنند. ضمن اینکه  اعلام نرخ به صورت خرید نقدی است و به ازای هر ۱۰ روز تاخیر در هر کیلو ۱۰۰ تومان به قیمت پایه افزوده خواهد شد.

نگاهی به قیمت مرغ در سطح کشور نشان می دهد که این ماده غذایی حداقل کیلویی ۱۱هزار و ۸۰۰ و حداکثر ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان به دست مصرف کننده رسیده که نسبت به میانگین سال جاری یعنی کیلویی ۹هزار و ۴۷۰ تومان فاصله ای بین ۲هزار و ۳۳۰ تا ۶هزار و ۳۳۰ تومان دارد. 

5140029

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.