«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «گوین نیوسام» فرماندار دموکرات کالیفرنیا چهارشنبه شب بر سر تامین بودجه قطار سریع‌السیر لس‌آنجلس-سان‌فرانسیسکو جروبحثی توییتری داشتند.

ترامپ شب گذشته در توییتی نوشت: «کالیفرنیا پس از خرج کردن و هدردادن میلیون‌ها دلار مجبور به لغو پروژه بزرگ قطار سریع‌السیر شد. آن‌ها به دولت فدرال سه و نیم میلیارد دلار بدهکارند. همین حالا می‌خواهیم این پول پس داده شود. کل پروژه یک فاجعه "سبز" است».

نیوسام روز سه‌شنبه گفته بود پروژه حمل‌ونقل ریلی تحت ساخت‌وساز که با هزینه عملی آن دوبرابری مواجه شد، اکنون محدود به مسیری بین «مرسد» تا «بیکرزفیلد» خواهد بود.

وی پس از توییت ترامپ هم با خطاب قرار دادن رئیس‌جمهور آمریکا و تمسخر تلاش وی برای جذب بودجه ساخت دیوار در مرز مکزیک، در صفحه توییتر خود نوشت: «اخبار جعلی. ما درحال ساخت قطار ریلی سریع‌السیری هستیم که "سنترال ولی" را به اطراف متصل می‌کند. این پول کالیفرنیا است. توسط کنگره به این پروژه اختصاص داده شده است. ما آن را پس نمی‌دهیم. قطار در حال ترک ایستگاه است. بهتر است سوار شوید!».

در سال ۲۰۰۸ طرح ساخت این مسیر ریلی با بودجه ۳۳ میلیارد دلار کلید خورد و قرار بود تا سال ۲۰۲۰ به‌اتمام برسد. اما تخمین‌های بعدی حاکی از رسیدن بودجه مورد نیاز به ۷۷ میلیارد دلار و تاریخ اتمام به سال ۲۰۳۳ است.

نیوسام از جمله فرمانداران دموکرات و تازه‌انتخاب شده آمریکاست و ترامپ پیش از این هم از او و اهالی کالیفرنیا در موضوعات مختلف از جمله آتش‌سوزی اخیر در این ایالت، انتقاد کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.