به گزارش دیلی‌استار، دیوان لاهه که امروز با با موضوع بررسی شکایت ایران از آمریکا مورد تشکیل جلسه داد، صلاحیت خود برای بررسی این پرونده تأیید کرد.

بر این اساس اعتراض آمریکا درباره صلاحیت این دیوان رد شد.

پیش از این آمریکا درباره عدم مشروعیت دیوان بین‌المللی دادگستری به مواد مندرج در پیمان مودت سال ۱۹۵۵ میلادی میان تهران و واشنگتن استناد کرده بود که دیوان لاهه این موضوع را رد کرد.

در این جلسه اعلام شد که خروج آمریکا از پیمان مودت، تأثیری بر صلاحیت دیوان در خصوص بررسی پرونده شکایت ایران از ایالات متحده نخواهد داشت.

بر این اساس از این پس، این پرونده وارد مراحل رسیدگی ماهیتی خواهد شد که این مرحله زمان‌بر است.

موضوع جلسه دادگاه، مصادره دو میلیارد دلار از اموال بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا بود.

دولت آمریکا در سال ۲۰۱۶ و بنا به حکم دادگاهی در این کشور بخشی از دارایی بانک مرکزی ایران به ارزش دو میلیارد دلار را توقیف کرد. واشنگتن این دارایی را به عنوان غرامت به خانواده های قربانیان انفجار سال ۱۹۸۳ در بیروت پرداخت کرد.

ایران در ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ برای رفع توقیف اموالش به دیوان بین المللی دادگستری شکایت کرد. در شکایت ایران به معاهده مودت و روابط اقتصادی و کنسولی ایران و آمریکا که در سال ۱۹۵۵ به امضای تهران و واشنگتن رسید استناد شده است.

دولت ایران در شکایت خود ضمن ارائه درخواست محکومیت واشنگتن خواستار جبران خسارات وارده شده است.

دیوان بین المللی دادگستری اوایل اکتبر در پرونده ای جداگانه از آمریکا خواسته بود از عدم تاثیرگذاری تحریم های این کشور بر امنیت پروازهای غیرنظامی ایران و ادامه کمک های بشردوستانه به این کشور اطمینان حاصل کند.

آمریکا پس از این تصمیم قضات دیوان لاهه اعلام کرد که به پیمان مودت با ایران خاتمه می دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.