الجزیره گزارش داد، مالینوفسکی خطاب به جبیر گفت: اعضای کنگره را تهدید نکن. وی افزود: اگر فقط به مجازات عاملان قتل &#۳۹;جمال خاشقچی&#۳۹; اکتفا کنیم، در فرار محمدبن سلمان از مجازات نقش داشته ایم.

جبیر که به واشنگتن سفر کرده، پیش تر گفته بود: امیدواریم که کنگره آمریکا گامی به عقب برداشته و منتظر بماند تا نتایج تحقیق قتل خاشقچی مشخص شود.

از سوی دیگر مارکو روبیو سناتور جمهوریخواه نیز گفت: عربستان سعودی به نقض حقوق بشر و بازداشت و شکنجه فعالان زن ادامه می دهد. وی افزود: زمان آن فرارسیده تا حکومت سعودی به حقوق اساسی شهروندانش احترام بگذارد.

عادل جبیر یکشنبه شب در گفت وگو با شبکه تلویزیونی آمریکایی «سی‌بی‌اس» با اذعان به اینکه خاشقچی را مقام‌های سعودی در ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه به قتل رسانده‌اند، مدعی شد که این اقدام آن‌ها «خودسرانه» بوده و تحقیقات در این ارتباط در جریان است.

این درشرایطی است که خاشچقی از منتقدان جدی «محمدبن سلمان» ولیعهد عربستان بود و نه تنها قتل خودسرانه او برای مقام‌های پایین‌دستی هیچ توجیهی نداشته، بلکه اسناد نهادهای اطلاعاتی آمریکا و ترکیه کاملاً خلاف ادعای الجبیر را اثبات می‌کند. 

وی از پاسخ به سوالی درخصوص گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها طفره رفت و گفت که حاضر به اظهارنظر در ارتباط با گزارش‌هایی نیست که «به منابع آگاه ارجاع می‌دهند».

رسانه‌های آمریکایی پیش تر اعلام کرده بودند که آژانس مرکزی اطلاعاتی این کشور (سیا) به این نتیجه رسیده که بن سلمان به طور مستقیم دستور قتل خاشچقی را صادر کرده است.

جمعه گذشته روزنامه نیویورک تایمز در همین ارتباط گزارش داد که آژانس امنیت ملی آمریکا اخیراً با مرور فایل‌های صوتی شنود شده از ولیعهد سعودی، دریافته است که وی یکسال قبل در محفلی خصوصی، درخواست قتل خاشقچی را به علت اظهارنظرهای جنجالی او مطرح کرده بود.

بر مبنای این گزارش، بن سلمان در تاریخی اعلام نشده در سال ۲۰۱۷ به یکی از دستیاران ارشد خود گفته بود که چنانچه خاشچقی به ریاض بازنگشته و به انتقادات خود پایان ندهد، «یک گلوله خرجش خواهد کرد».

وی ۲ اکتبر (۱۰ مهر) زمانی که برای کارهای اداری خود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه مراجعه کرده بود، به دست عوامل سعودی به قتل رسید.

بنا به اطلاعاتی که ترکیه در اختیار دارد، مقام‌های اطلاعاتی سعودی که برای کشتن خاشقچی به استانبول سفر کرده بودند، در تماس با ریاض، اتمام عملیات را گزارش دادند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.