در ابتدای این نشست، امیر علی جهانشاهی معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش (نزاجا) با بیان اینکه که پیش از انقلاب تمام نیازمندی‌های نزاجا از خارج از کشور تأمین می‌شد، خاطر نشان کرد: نیروی زمینی ارتش پیش از انقلاب توسط مستشاران غربی و آمریکایی هدایت می‌شد و ما برای کوچک‌ترین نیازهای خود وابسته به خارج از کشور بودیم؛ در آن زمان صنایع دفاعی کشور تنها قادر به تولید مهمات کالیبر کوچک بود و توان ساخت تجهیزات و مهمات بیشتری را نداشت، اما با پیروزی انقلاب اسلامی که نیروی زمینی نیز نقش پررنگی در آن داشت، ما در معرض شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفتیم و برای تأمین تجهیزات روی پای خود ایستادیم.

وی با اشار به نقش نزاجا در دفاع مقدس گفت: هیچ عملیاتی در دوران دفاع مقدس نیست که نیروی زمینی ارتش در آن حضور نداشته باشد و در تمام عملیات‌های دفاع مقدس یگان‌های توپخانه، زرهی و هوانیروز به پشتیبانی از رزمندگان پرداختند. پس از دوران دفاع مقدس نیز ما با ورود به حوزه ساخت تجهیزات، اولین کشور منطقه بودیم که موفق به طراحی و تولید تانک شدیم.

معاون هماهنگ کننده نزاجا با تاکید بر اینکه امروز با اتکا به توان متخصصان داخلی از توان تأمین تمامی تجهیزات برخورداریم، ادامه داد: امروز بالگردهای هوانیروز از تمامی قرارگاه‌های عملیاتی ارتش و سپاه پشتیبانی می‌کنند و ما در بالاترین سطح آمادگی به سر می بریم.

در بخش دیگری از این نشست امیر خلبان مهدی هادیان معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی ارتش (نهاجا) با تشریح دستاوردهای این نیرو، اظهار کرد: دشمن گمان می‌کرد با پیروزی انقلاب و قطع وابستگی ما به خارج از کشور، جنگنده‌های نیروی هوایی دیگر قادر به پرواز نیستند، اما تنها پس از ۳ ساعت از آغاز جنگ تحمیلی جنگنده نهاجا مواضع رژیم بعث را در عمق خاک عراق در هم کوبید و در ادامه با اجرای عملیات‌های متعدد در دوران دفاع مقدس نشان دادند این گمان دشمن اشتباه بوده است.

وی افزود: نیروی هوایی اولین نیرویی بود که جهاد خود کفایی را تأسیس کرد و اگر این نهضت قطعه سازی نبود ما قادر به نگهداری از هواپیماهای ارتش جمهوری اسلامی نبودیم.

معاون هماهنگ کننده نهاجا تصریح کرد: نیروی هوایی ارتش علاوه بر اجرای عملیات‌های مهم نظامی در طول سالیان گذشته اقدامات مهمی هم در عرصه مردم‌یاری و امداد رسانی در بحران‌ها و بلایای طبیعی انجام داده است.

امیر هادیان با بیان اینکه ما امروز در تمامی حوزه تا اعم از آموزش و تأمین تجهیزات خودکفا هستیم، خاطر نشان کرد: امروز آموزش تمام خلبانان و نیروهای فنی نهاجا در داخل کشور انجام می‌شود و ما در حوزه ساخت انواع مهمات و موشک‌های دور ایستا به خودکفایی رسیده ایم.

وی با اشاره به توان نیروی هوایی در حوزه ساخت جنگنده گفت: دانش طراحی و ساخت جنگنده تنها در اختیار چند کشور محدود دنیا است و ما امروز به این توانمندی دست پیدا کرده ایم. پس از تولید جنگنده‌های آذرخش و صاعقه، امسال شاهد رونمایی از جنگنده کوثر بودیم و در آینده هم ان‌شاءالله شاهد ساخت جنگنده‌های پیشرفته‌تر خواهیم بود.

امیر دریادار کاویانی معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش (نداجا) نیز در این نشست با بیان اینکه «امروز نیروی دریایی ارتش قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست»، به وضعیت نیروی دریایی ارتش پیش از انقلاب اسلامی اشاره و اظهار کرد: پیش از انقلاب ناوگان نیروی دریایی کاملاً وابسته به خارج از کشور بود و حتی تکاوران دریایی ما توسط انگلیسی‌ها آموزش می‌دیدند.

وی افزود: نیروی دریایی ارتش در دفاع مقدس با اجرای عملیات مروارید نیروی دریایی مجهز عراق را به کلی نابود کرد و پس از آن هم امنیت کاروان‌های تجاری و زنجیره صادرات نفت کشور را با موفقیت تأمین کرد.

معاون هماهنگ کننده نداجا با اشاره به پیشرفت‌های این نیرو طی سال‌های اخیر، اظهار کرد: ما امروز قادر به ساخت انواع سامانه‌های مورد نیاز خود هستیم و در این حوزه موفق به ساخت انواع ناو، ناوشکن و شناورهای زیر سطحی شده ایم. همچنین در حوزه آموزش با راه اندازی دانشگاه علوم دریایی نوشهر تربیت نیروی انسانی نداجا کاملاً بومی شده است و در این حوزه هیچ نیازی به خارج از کشور نیستیم.

امیر کاویانی تصریح کرد: ما امروز از یک نیروی دریایی ساحلی به یک نیروی دریایی با توان راهبردی تبدیل شده ایم که قادر به حضور در آب‌های دور دست برای حفاظت از منافع جمهوری اسلامی است.

در ادامه امیر ابوالفضل سپهری راد معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) ارتش نیز با اشاره به دستاوردهای این قرارگاه اظهار کرد: امروز با طراحی و تولید انواع سامانه‌های راداری، پدافندی و تجهیزات شنود الکترونیک قادر به حفاظت از آسمان کشور هستیم.

وی افزود: قرارگاه پدافند هوایی از زمان تشکیل تا کنون موفق به اجرای مأموریت‌های مختلفی همچون دستگیری ریگی، انهدام پهپاد هرمس، شکار انواع پهپادهای دشمن و رهگیری هواپیماهای جاسوسی دشمن و مدیریت صحنه عملیات هوایی دستگیری تفنگداران دریایی آمریکا شده است.

معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) گفت: با تأسیس دانشگاه خانم الانبیا ما در حوزه تربیت نیروی انسانی هم به خودکفایی کامل رسیده ایم. همچنین امروز به توان ساخت تجهیزاتی رسیده ایم که برخی از آنها در دنیا بی نظیر و برخی نیز کم‌نظیر هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.