دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در گفتگویی مفصل با شبکه خبری سی بی اس نیوز، به مسائل داخلی و خارجی کشورش پرداخته است. او در این مصاحبه به خروج نظامیان آمریکایی از عراق و سوریه پرداخته است و عراق را نقطه ای برای زیر نظر داشتن ایران می داند. او همچنین به مشاجرات خود بر سر بودجه دیوار مرزی مکزیک با نانسی پلوسی پرداخت و گفت که او کشور را ویران می کند. ترامپ در این مصاحبه بار دیگر به ایران و ایرانیان توهین کرد و گفت که آنها تروریست و شرور هستند.

 دونالد ترامپ در تاریخ سوم فوریه با برنامه " فِیس دِ نِیشِن " (Face the Nation) گفتگو کرد. مجری این برنامه خانم مارگارت برنن رو دروی ترامپ سوالات جالب توجهی از او پرسیده است که مشروح آن از نظر می گذرانید:

 

 آیا شما بار دیگر دولت را تعطیل خواهید کرد؟

دونالد ترامپ در پاسخ گفت: باید ببینیم که در پانزدهم فوریه چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

شما این گزینه را از روی میز برنمی دارید!

من هیچ چیز را از روی میز برنمی دارم. من دوست ندارم که چیزها را از روی میز بردارم.گزینه جایگزین وجود دارد که اعلام وضع اضطراری ملی است. چیزهای دیگری هم وجود دارد. شما می دانید که در موارد زیادی وضع اضطراری ملی اعلام شده است. واقعا کشورما هدف تهاجم قاچاقچیان انسان قرار گرفته است. اینها افرادی وحشتناک هستند که بیشتر از همه زنان را وارد کشور می کنند یعنی زنان و کودکان را وارد کشور ما می کنند. قاچاق انسان وجود دارد و ما قصد داریم که مرزی قویتر داشته باشیم. تنها راهی که شما می توانید مرزی قویتر داشته باشید این است که یک مانع فیزیکی در مرز وجود داشته باشد. شما به دیوار نیاز دارید. هرکسی که بگوید شما به دیوار نیاز ندارید، موضوع را جدی نگرفته است و مشغول بازی است.

شما نبردی را با نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا داشته اید. شما از مذاکره با نانسی پلوسی چه چیزی یاد گرفته اید؟

 فکر می کنم او خیلی سرسخت بود و این چیزی است که من انتظارش را داشتم اما فکر می کنم او برای کشور ما بسیار بد است.

او می داند که نیاز به مرز وجود دارد. او می داند که ما به امنیت مرزی نیاز داریم. او می خواست که امتیاز سیاسی بدست آورد. به نظر من چنین سیاستی بسیار بد است چون او خواستار مرزهای باز است. برای او قاچاق انسان مهم نیست.

 او برای امنیت مرزی رقم بیش از یک میلیارد دلار را به شما پیشنهاد کرد.

 ببخشید!

او به شما رقم بیش از یک میلیارد دلار را برای امنیت مرزی پیشنهاد کرد اما دیوار مرزی نمی خواهد!

 او دارد صدها میلیارد دلار هزینه به کشور تحمیل می کند چون اتفاقی که دارد می افتد این است که مرز کشور ما منافذ زیادی دارد و وقتی که از این مرز مواد مخدر وارد کشور می شود، افراد زیادی در کشور می میرند چون نانسی پلوسی تصمیم گرفت بنا به دلایل سیاسی امنیت کافی را در مرز تامین نکند! او دارد صدمه بدی به کشور می زند. اکنون همه می دانند که در تعطیلی دولت چه می گذرد؟ افراد قبلا نمی دانستند که چه اتفاقی دارد رخ می دهد اما آنها اکنون دقیقا می دانند که چه اتفاقی دارد می افتد؟ مردم الان دارند قاچاق انسان را می بینند. آنها می بینند که مواد مخدر و تبهکاران وارد کشور می شوند. اکنون ما این افراد را دستگیر می کنیم چون ما داریم کار بزرگی انجام می دهیم. اما اگر ما امنیت مرزی مناسبی داشتیم لازم نبود برای دستگیری این افراد به زحمت بیفتیم و می توانستیم کار خود را بهتر انجام دهیم. فکر می کنم نانسی پلوسی دارد صدمه زیادی به مردم این کشور می زند.

شما هنوز هم می خواهید با او (نانسی پلوسی ) توافقی بدست آورید؟

خیر، او می تواند به بازی خود ادامه دهد اما ما پیروز خواهیم شد چون ما موضوع بهتری در دست داریم. از نظر سیاسی ، کاری که وی (نانسی پلوسی) دارد انجام می دهد عملا سیاستی بد است و مهمتر از همه اینکه این سیاست برای کشور ما بد است.

می خواهم از شما درباره سران و مقامات اطلاعاتی بپرسم که این هفته در کنگره شهادت می دهند. آیا شما گزارشی را که قرار است آنها ارائه کنند ، مطالعه کردید؟

مطالعه کردم.

 شما در توئیتر این افراد را بی تجربه توصیف کردید و به آنها گفتید که دوباره مدرسه بروند! دقیقا بگوئید که در حرف های آنها چه چیزی اشتباه بود؟

باید بگویم چیزی که آنها ارائه کردند خیلی شبیه یک گزارش نبود. گزارشی که ارائه شد در قالب پرسش و پاسخ بود. آنها پرسش هایی مطرح کردند و به آن پاسخ دادند. ما در سوریه کاری فوق العاده انجام دادیم. وقتی که من دولت را در دست گرفتم سوریه به داعش آلوده بود.

داعش در همه مکان ها بود اما اکنون داعش خیلی کم شده است و خلافت داعش تقریبا از بین رفته است. ما در آینده ای نه چندان دور اعلام خواهیم کرد که ۱۰۰ درصد خلافت داعش را در زمین و دریا از بین بردیم.

ما هم اکنون در رقم ۹۹ درصد هستیم و به زودی به ۱۰۰ درصد خواهیم رسید. زمانی که من رئیس جمهور شدم، این ( موضوع داعش در سوریه) یک فاجعه بود. فکر می کنم که ما کاری فوق العاده انجام دادیم.

همچنین وقتی که به نابودی صد درصدی خلافت داعش دست یافتیم ، افراد(نظامیان) خود را به کشور بازخواهیم گرداند. اگر به افغانستان نگاه کنید ما به زودی وارد نوزدهمین سال در افغانستان با هزینه سالیانه پنجاه میلیارد دلار خواهیم شد. اگر به سخنرانی های انتخاباتی من برگردید و به آنها نگاه کنید خواهید دید که من همیشه در این باره صحبت کرده ام.

شما در این باره صحبت کرده اید.

می خواهم که افراد (نظامیان آمریکایی) به کشور بازگردند.

 اما یکی از پرسش ها نیز همین است. آیا به علت همین اعتقاد قوی شما به دیدگاههای خود نیست که باعث می شود افراد بپرسند" چرا واقعیت ها روی این دیدگاهها تاثیر نمی گذارد و آیا این واقعیت ها تغییر نمی کند؟" مدیر اطلاعات ملی دولت شما گفت داعش هنوز در عراق و سوریه دژهای مستحکمی دارد و از همین مکان ها دست به حملات خواهد زد.

همیشه چیزهایی باقی می مانند. افرادی مثل فردی که مسلح بود و رستوران را منفجر کرد وجود دارند. مقادیر اندکی باقی می مانند اما قرار نیست که شما به علت وجود معدودی از این افراد ، ارتش ها را در آنجا نگه دارید یا حتی اگر تعداد نسبتا قابل توجهی باشند باز هم ارتش خود را نگه دارید. ما سالهای سال در آنجا (سوریه) بودیم. قرار بود ما برای چند ماه در سوریه باشیم. ما سالها است که درسوریه هستیم. ما به مدت نوزده سال است که در افغانستان هستیم. افغانستان به شدت مرا آزرده می کند و ما داریم با طالبان مذاکره می کنیم. باید دید که چه اتفاقی رخ می دهد؟ کسی چه می داند؟

 آیا شما می توانید به طالبان اعتماد کنید؟ آیا شما عملا می توانید میانجی یک توافق باشید؟

 اولین پرسش این است که آیا ما باید در آنجا(افغانستان) می بودیم یا خیر!

آنجا همان مکانی است که یازدهم سپتامبر از آنجا شروع شد(منظور افغانستان) .

ما تقریبا نوزده سال در آنجا بوده ایم. ما داریم به خوبی نبرد می کنیم. ما حتی شدیدتر از گذشته نبرد می کنیم. فکر می کنم که آنها خسته شدند و فکر می کنم که همه خسته شدند. ما باید از این جنگ های بی پایان خارج شویم و نظامیان خود را به وطن بازگردانیم.معنی این گفته این نیست که ما نظارت اطلاعاتی نداشته باشیم. ما نظارت خواهیم داشت و به دقت نظارت خواهیم داشت.

 

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه به سیاست خارجی کشورش نسبت به ایران پرداخت و ضمن ابراز مخالفت با نظر دستگاه های اطلاعاتی آمریکا درباره ایران گفت:

 

من افراد اطلاعاتی دارم، اما بدین معنا نیست که باید با آن‌ها موافق باشم. رئیس‌جمهور بوش هم آدم‌های اطلاعاتی داشت که می‌گفتند صدام در عراق تسلیحات اتمی و انواع و اقسام سلاح‌های کشتار جمعی دارد. بعد چه شد؟ همان‌ها ما را درگیر جنگی کردند که هرگز نباید وارد آن می‌شدیم. از آن زمان هفت تریلیون دلار در خاورمیانه خرج کرده‌ایم و کلی کشته داده‌ایم. زمانی که به ایران نگاه می‌کنم، ایران را کشوری می‌بینم که کلی دردسر درست کرده است. بنابراین، وقتی مقامات اطلاعاتی من به من می‌گویند که ایران چقدر فوق‌العاده است، باید بگویم که من همانی را باور می‌کنم که خودم می‌دانم.»

ترامپ درباره حضور نظامی آمریکا در عراق گفت: حضور نظامی آمریکا در عراق به منظور تحت نظر داشتن ایران مهم است. آمریکا هزینه بسیاری را صرف یک پایگاه در عراق کرده است.

ما ممکن است این پایگاه را نگهداریم. یکی از دلایل اینکه من می خواهم این پایگاه را نگهدارم این است که می خواهم ایران را کمی تحت نظر داشته باشم چون ایران یک مشکل واقعی است.

مجری برنامه پرسید آیا این حرف به معنای آن است که او می خواهد بتواند به ایران حمله کند؟ گفت :"خیر، چون من می خواهم بتوانم ایران را تحت نظر داشته باشم.

همه چیزی که من می خواهم این است که بتوانم مراقب باشم. ما یک پایگاه نظامی باورنکردنی و گرانقیمت در عراق احداث کرده ایم. این پایگاه در موقعیت خوبی واقع شده است تا همه بخش های مختلف پردردسر خاورمیانه را تحت نظر داشته باشیم.

 

خانم برنن در ادامه به انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور پرداخت و از ترامپ پرسید: می خواهم خیلی کوتاه از شما درباره انتخابات سال 2020 آمریکا بپرسم. سناتور «کوری بوکر» امروز اعلام کرد که او نیز در این انتخابات نامزد خواهد شد. دموکرات های بسیاری به میدان آمده اند. ترامپ با قطع سخنان مجری گفت: او (سناتور بوکر) هیچ بختی ندارد.

 

مجری پرسید: چرا؟

چون او را می شناسم و فکر نمی کنم که او شانسی داشته باشد.

 چه کسی بخت پیروزی دارد؟

تا الان که هیچ کسی را نمی بینم و گروه آنها (دموکرات ها) مرا تحت تأثیر قرار نمی دهد.

 

چه چیزی شما را وادار به استفاده از ارتش آمریکا در ونزوئلا خواهد کرد؟ منافع امنیت ملی (آمریکا) چیست؟

گفت:«خب، نمی خواهم چنین چیزی را بگویم، اما این قطعا یکی از گزینه ها است».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.