خوش‌بختانه بسیاری از عوامل تحدید کننده سلامتی مردان اگر به موقع تشخیص داده شوند، به راحتی درمان می‌شوند. این گزارش 10 مورد از شایع‌ترین بیماری‌هایی که مردان به آن‌ها مبتلا می‌شوند را به اطلاع شما می‌رساند.

۱. بیماری قلبی عروقی

بر اساس تحقیقات انجمن قلب آمریکا، از هر ۳ مرد، یک نفر به نوعی از بیماری قلبی عروقی مبتلاست. مطالعات نشان می‌دهند که هر ساله ۲.۸ میلیون از مردان دچار سکته قلبی می‌شوند و این مسأله بین مردان جوان بسیار شایع است.

چکاپ منظم می‌تواند نقش بسیار مهمی برای جلوگیری از این نوع بیماری‌ها داشته باشد.

۲. بیماری‌های تنفسی

سالیانه به تعداد مردانی که با بیماری تنفسی دست و پنجه نرم می‌کنند، اضافه می‌شود. خطرات شغلی مانند قرار گرفتن در معرض آزبست و دیگر موادی که موجب آسیب دیدن ریه می‌شود، احتمال این نوع بیماری را به شدت افزایش می‌دهد. با این حال، سیگار کشیدن که اغلب به علت فشار استرس است بیشترین تأثیر را در بروز بیماری‌های تنفسی و سرطان ریه دارد.

۳. مصرف الکل

بر اساس تحقیقات سازمان کنترل و پیشگیری بیماری (CDC)، مصرف الکل بین مردان نسبت به زنان شایع‌تر است. نوشیدنی‌های الکلی خطر سرطان کبد، حنجره، دهان، کولون و مری را به شدت افزایش می‌دهد. علاوه بر این مصرف الکل موجب اختلال در عملکرد بیضه و تولید هورمون می‌شود.

۴. افسردگی و خودکشی

شاید عجیب به نظر برسد اما مردان به گونه‌ای متفاوت از زنان افسردگی را تجربه می‎کنند و اغلب با وجود این که از خستگی شدید و عدم تمرکز رنج می‌برند، به ندرت به بیماری‌شان توجه کرده و به دنبال درمان می‌روند. اگرچه زنان بیشتر از مردان دست به خودکشی می‌زنند اما تعداد مردانی که از این طریق می‌میرند بیشتر است.

۵. اتفاقات و آسیب‌های ناخواسته

طبق آمار سازمان کنترل و پیشگیری بیماری، در سال ۲۰۰۹ آسیب‌های ناخواسته، بعد از بیماری‌های قلبی و سرطان، سومین دلیل مرگ و میر مردان بوده است. آسیب‌های غیر عمد علت مرگ ۶.۲% از مردان و ۳.۵% از زنان است.

۶. دیابت

دیابت مشکلات پیچیده و خاصی مانند ناتوانی جنسی و کاهش سطح تستوسترون برای مردان ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به اضطراب و افسردگی شود. عدم درمان دیابت نیز منجر به آسیب رسیدن به اعصاب و کلیه، بیماری‌های قلبی، سکته و مشکلات بینایی می‌شود.

۷. سرطان پوست

خطر ابتلا به سرطان پوست در مردان بعد از سن ۵۰ سالگی به شدت افزایش می‌یابد. قرار گرفتن در معرض اشعه‌های خورشید و عدم مراجعه به پزشک ریسک این بیماری را چند برابر می‌کند.

۸. ایدز / HIV

بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده توسط سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری احتمال ابتلا به عفونت HIV در مردان به شدت زیاد است. در سال ۲۰۰۹، ۶۹% از بیماران مبتلا به این ویروس مردان بین سنین ۱۳ تا ۲۹ سال بوده‌اند.

۹. آنفولانزا و ذات‌الریه

بیماری‌های دیگری که بین مردان شایع هستند مانند بیماری مزمن انسداد ریه (COPD)، دیابت، سرطان و ایدز مردان را در مقابل بیماری‌هایی مانند آنفولانزا و ذات‌الریه آسیب‌پذیرتر می‌کند. انجمن ریه آمریکا واکسن این دو بیماری را برای مردان بالای ۶۵ سال توصیه می‌کند.

۱۰. بیماری کبد

مصرف زیاد الکل و تنباکو، خطر ابتلا به اختلالات کبدی را در مردان به شدت افزایش می‌دهد.

بهترین راه برای جلوگیری از این بیماری‌ها یا تشخیص به موقع آن‌ها، مراجعه مرتب به پزشک و چکاپ بدن است. هرگونه علائمی که در سلامتی‌تان اختلالی به وجود می‌آورد را جدی بگیرید.

 

منبع: clinical advisor

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.