دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در ادامه دخالتهای آشکار خود در امور داخلی ونزوئلا تلویحاً مردم این کشور را علیه نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور قانونی این کشور، به خیابانها فراخواند.

رئیس‌جمهور آمریکا به شیوه همیشگی خود و در تلاش برای قوت‌قلب دادن به نیروهای تحت حمایت آمریکا با انتشار توییتی مدعی شد: «(نیکلاس) مادورو، پس از اعمال تحریمهای آمریکا و قطع منابع نفتی به دنبال مذاکره با مخالفان است».

وی در ادامه با اشاره به اینکه «دادگاه عالی ونزوئلا خوان گوایدو (سردسته مخالفان دولت) را هدف قرار داده است» در اقدامی تحریک‌آمیز و مداخله‌جویانه و خلاف عرف بین‌المللی و هماهنگ با گوایدو مردم ونزوئلا را به شورش علیه دولت قانونی مادورو فراخواند و نوشت: «پیش‌بینی می‌شود امروز (چهارشنبه) تظاهرات گسترده‌ای (در ونزوئلا) برگزار شود». رئیس‌جمهور آمریکا همچنین بدون هیچ توضیحی از شهروندان آمریکا خواست تا اطلاع ثانوی به ونزوئلا سفر نکنند.

خوان گوایدو، رئیس مخالفان دولت ونزوئلا چهارشنبه گذشته در اقدامی غیرقانونی و با چراغ سبز آمریکا، اروپا و برخی از کشورهای منطقه خود را رئیس‌جمهور ونزوئلا معرفی کرد. در حالی که مردم ونزوئلا چند ماه گذشته در انتخابات سراسری ریاست‌جمهوری با رأی قاطع، نیکلاس مادورو را به عنوان رئیس‌جمهور این کشور انتخاب کردند. وی همچنین در ادامه اقدامات غیرقانونی و ساختارشکنانه خود با انتشار پیامی تصویری از مردم ونزوئلا خواست روز چهارشنبه (امروز) و شنبه آینده علیه دولت قانونی ونزوئلا به خیابان‌ها بیایند.

در حالی  آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای اروپایی و منطقه خوان گوایدو، رئیس‌جمهور خودخوانده را رئیس‌جمهور ونزوئلا می‌دانند که روسیه، ایران، چین، ترکیه، مکزیک، و کشورهای دیگر اعلام کردند نیکلاس مادورو را به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند.

دیوان عالی ونزوئلا روز سه‌شنبه ضمن صادر کردن حکم ممنوع‌الخروجی گوایدو و اعمال برخی محدودیت‌های مالی، حساب‌های بانکی وی را نیز مسدود کرد. همچنین به درخواست دادستان کل ونزوئلا، تحقیقات قضایی درباره فعالیت‌های گوایدو علیه دولت منتخب این کشور و ارتباط وی با کشور‌ها و دستگاه‌های جاسوسی خارجی آغاز شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.