این تصمیم با توجه به تهدیدات و خط و نشان‌های تازه ایالات متحده است که به نوشته آسوشیتدپرس این درگاه مالی مصداق دور زدن تحریم‌هاست و شامل تنبیه و مجازات واشینگتن محسوب می‌شود. اما این مساله هم برای جمهوری اسلامی مهم است و هم برای اتحادیه اروپا. از یک سو اروپا تعهد داده بود تا ایران از منافع برجام استفاده کند. برجام یک توافقنامه امنیتی بود که باید با سایر توافقنامه‌ها و معاهدات از جمله FATF,C FTو پالرمو تکمیل شود تا ایران بتواند منفعت بیشتری از قِبل برجام ببرد.

برهمین مبنا اروپا پس از خروج یکجانبه ترامپ از برجام و برای عدم خروج ایران و بر سر تعهد ماندن تهران، تعهد داده بود که یک سیستم مالی را همزمان با تحریم‌های آمریکا از ۱۳آبان راه‌اندازی کند. اما بنا به دلایلی از جمله پیچیدگی‌های این درگاه مالی و پروسه هماهنگی و توافق همه کشورهای اروپایی، تاکنون این اقدام به تاخیر افتاده است. بسیاری بر این عقیده بودند که اروپا چنین کاری نخواهد کرد و S PV به هیچ وجه عملیاتی نخواهد شد. اما خوشبختانه قرار است طی روز‌های اخیر این کانال مالی راه‌اندازی شود و پرداخت و دریافت با ایران تسهیل شود. والا باید گفت به لحاظ کلی و در حمایت از برجام، این کار بسیار ارزشمند است. وقتی اروپا به مقابله با تحریم‌های آمریکا می‌آید و راه‌هایی را برای ارتباطات مالی با تهران می‌گشاید، همین اقدام به سایر کشورها این جرأت را می‌دهد که با ایران فعالیت‌های تجاری و اقتصادی داشته باشند و زیاد در بند تحریم‌ها و تهدیدهای واشینگتن نباشند. از سویی اگر شرکت‌های بزرگ نمی‌توانند با ایران مبادله‌ای داشته باشند اما شرکت‌های کوچک می‌توانند بدون واهمه از بازار آمریکا، تجارت خود را با ایران آغاز کرده و یا گسترش دهند.

شرکت‌های کوچک اروپا اساسا نیازی به حضور در ایالات متحده ندارند بر همین اساس می‌توانند از فرصت S PV استفاده کنند و به بازار ایران دست یافته و همکاری نمایند. به نظر می‌آید دیپلماسی وزارت امور خارجه و شخص آقای ظریف، جواب داده است. شنیده می‌شد که کسانی می‌گفتند که امکان ندارد اروپا در مقابل آن سمت بایستد و تسهیلات مالی برای ایران قائل شود، اما آنهایی که آقای ظریف و ظرفیت‌های دیپلماتیک ایشان را می‌شناختند، معتقد بودند که او می‌تواند اروپا را مجاب به همکاری با ایران و SPV را عملیاتی کند. این امر می‌تواند تعامل تجاری و مالی جمهوری اسلامی با جهان را تسهیل کند و زمینه‌های همکاری، گفت‌وگو، دیپلماسی و غیره را با کشورها و سازمان‌های مختلف بین‌المللی فراهم آورد. گشایش درگاه مالی جدید بین ایران و اروپا، حتما می‌تواند به بهبود شرایط تجاری ایران کمک کند و یا شاید بتواند به فروش بهتر نفت به اروپا و شرق آسیا و سایر مشتریان نفت ایران، یاری رساند و این مشتریان نفت ایران بتوانند از S PV برای پرداخت‌های خود استفاده کنند. از سویی بخش خصوصی کشور هم می‌تواند از منافع آن منتفع شود.

به هر حال منافع ملی و منافع بخش خصوصی تجاری و بازرگانی کشور، از هم جدا نیست. وقتی فضا برای اقتصاد کشور در عرصه بین‌المللی باز شود، بخش خصوصی هم می‌تواند در این فضا فعالیت‌های مثمر ثمری داشته باشد. در S PV بیشترین علاقه‌مندی اروپا، همکاری با بخش خصوصی ایران است. بسیاری از صنایع و واحدهای تجاری ایران که با اروپا سر و کار دارند، عمدتا متعلق به بخش خصوصی است. لذا هم صنعت نفت و گاز که دولتی است می‌تواند از S PV سود ببرد و هم بخش خصوصی که می‌تواند ضمن صادرات کالا به مجموعه کشورهای اتحادیه اروپا، واردات مواد اولیه خود را که عمدتا مبدأ آنها اروپاست، وارد کنند و این بسیار در تسهیل مراودات تجاری موثر خواهد بود.

امید است این درگاه مالی بتواند مشکلات واردات مواد اولیه و ضروری به کشور را آسان کند تا همه مردم از مزایای این اقدام بهره‌مند شوند. نکته مهم این است که اروپا آگاهانه دست به چنین اقدامی زده است و با علم به تهدیدات و فشارهای ایالات متحده دست به بازگشایی SPV زده است که این امر می‌تواند امیدهای جمهوری اسلامی ایران را برای پایبندی و ادامه یافتن تعهدات اروپا نسبت به بندهای مختلف برجام، بیشتر کند.

منبع: روزنامه آرمان امروز، ۱۳۹۷/۱۱/۹

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.