رویترز نوشت، ولادیسلاو گارونوف گفت کارهای پیوستن بلغارستان به منطقه یورو طبق روال برنامه‌ریزی شده پیش می‌رود و این کشور احتمالاً تا ژانویه سال ۲۰۲۲ به الزامات پیوستن به منطقه یورو دست خواهد یافت. پیش‌تر والدیس دومبروفسکی، کمیسر اتحادیه اروپا گفته بود بلغارستان که در سال ۲۰۰۷ به عضویت اتحادیه اروپا درآمده است برای پیوستن به یورو باید تا سال ۲۰۲۲ صبر کند.

گورانوف گفت بلغارستان امیدوار است تا تابستان امسال به عضویت اتحادیه بانکی و مکانیسم مالی اروپایی که دو پیش شرط مهم برای عضویت در منطقه یورو هستند درآید. در حال حاضر بلغارستان ارزش پول ملی خود را به یورو پیوند زده است. وی افزود: کوتاه‌ترین مسیر پیوستن به یورو دو سال طول می‌کشد و یک سال هم زمان برای تغییرات اضافی نیاز خواهیم داشت. در خوش‌بینانه‌ترین حالت در سال ۲۰۲۲ عضو یورو خواهیم شد.

دومبروفسکی که در پایتخت بلغارستان با وزیر دارایی این کشور دیدار کرد گفت که بروکسل از بلغارستان در مسیر پیوستن به منطقه پولی یورو حمایت می‌کند. بلغارستان در حال حاضر نرخ تورم پایین و مالیه عمومی سالمی دارد اما در عین حال فقیرترین و یکی از فاسدترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

بلغارستان برای پیوستن به اتحادیه بانکی اروپا باید سلامت نظام بانکی خود را اثبات کند. بانک مرکزی اروپا در حال ارزیابی وضعیت نظام بانکی بلغارستان است و قرار است در ماه ژوئیه امسال نتایج ارزیابی خود را اعلام کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.