اسحاق عماد خمیس نخست وزیر سوریه در همایش بازرگانی ایران و سوریه که با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و هیأت‌های تجاری از دو کشور در دمشق برگزار شد، روابط دو کشور ایران و سوریه را تاریخی و دیرینه توصیف کرد و با تأکید بر اینکه این روابط امروز ممتاز و مستحکم شده است گفت: هم سوریه و هم ایران جنگ تحمیلی هشت ساله را تحمل کرده‌اند و این تاریخ مشترک باعث شده ایران و سوریه مهمترین شریک و دوست برای یکدیگر باشند.

وی با بیان این که «مردم و دولت سوریه با جان‌فشانی توانستند در جنگ با گروه‌های تروریستی پیروز شوند»، تصریح کرد: باید این پیروزی‌ها را تکمیل کنیم و با ادامه مبارزه سایر مناطق اشغالی را آزاد نمائیم.

نخست وزیر سوریه با تأکید بر این که سوریه به همکاری راهبردی با جمهوری اسلامی ایران چشم امید دوخته است، اظهار کرد: برخی‌ها می‌خواستند مانع از توسعه همکاری‌های تهران و دمشق شوند، اما نتوانستند در این راه کاری از پیش ببرند و رابطه کنونی ایران و سوریه و این سطح از همکاری‌های جدید که در این سفر ایجاد شد زمینه را برای توسعه بیش از پیش مناسبات فیمابین فراهم خواهد کرد.

عماد خمیس اولویت نخست سوریه را بازسازی ویرانی‌ها و زیرساخت‌ها عنوان کرد و گفت: ما باید ویرانی‌های ناشی از جنگ را بازسازی کنیم و در مسیر بازسازی سوریه قطعاً جمهوری اسلامی ایران در اولویت است؛ چرا که بیش از همه کشورها در دوران جنگ در کنار ما ایستاد.

وی در پایان از شرکت‌ها و بخش خصوصی ایرانی برای سرمایه گذاری و مشارکت در بازسازی سوریه دعوت و خاطر نشان کرد: دولت سوریه از همکاری با فعالان اقتصادی ایران حمایت می‌کند.

رئیس اتاق تجاری سوریه نیز در این مراسم با قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به خاطر حمایت از دولت و ملت سوریه گفت: ما از مشارکت بخش خصوصی ایران، صنعتگران و تجار ایرانی استقبال می‌کنیم و تقویت همکاری‌های اقتصادی دو کشور و رسیدن سطح این همکاری‌ها به سطح روابط سیاسی را خواست مشترک دو ملت می‌دانیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.