حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جمع مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اظهار کرد: «شاید در زمان پست و تلگراف و تلفن خیلی حکومت‌ها احساس دردسر نکردند و وقتی رادیو آمد حکومت‌ها احساس دردسر کردند زیرا مردم می‌توانستند پیام‌ها را دریافت کنند.»

روحانی در ادامه افزود: «شما در خارج از کشور نمی‌بینید مردم مثل ایران اینقدر گوشی دستشان بگیرند. برای اینکه همه چیز متراکم شده در این فضای مجازی. چون ما رسانه آزاد نداریم و یک رسانه دولتی، رادیو و تلویزیون داریم. اگر ما ۵۰۰ رسانه داشتیم در فضای مجازی این همه تورم نمی‌شد. تورم که فقط در اجناس و مواد غذایی نیست.»

روحانی گفت: «اگر این جناح، آن دسته، آن حزب، رادیو و تلویزیون داشتند، نصف حرف‌های خود را آنجا و به طور رسمی مطرح می کردند. با شناسنامه این حرف را می زدند. مشخص می شد آن فرد کیست. طرفدار کدام حزب است. اما در فضای مجازی چنین چیزی نیست و باید اینها اصلاح شود و در قوانین و مقررات ما این موارد را باید اصلاح کنیم.»

باید به صحبت‌های رئیس جمهور توجه شود

در همین رابطه، مهران کرمی مدیریت روزنامه «همشهری» می‌گوید: «مدیریت رسانه‌های رسمی کشور دچار اختلال شده است. در حال حاضر رسانه‌های غیر رسمی، مجازی و غیر کلاسیک توانسته‌اند جای رسانه‌های معتبر کلاسیک را بگیرند.» کرمی با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور درباره آزادی رسانه‌ها و رهایی از انحصار می‌گوید: «باید به صحبت‌های رئیس جمهور توجه شود و مشکل ما هم همین چیزهایی است که ایشان می‌گویند.»

مهران کرمی درباره گران شدن روزنامه همشهری و پولی شدن سایت این روزنامه هم گفت: «این موضوع را در دست بررسی داریم و هیچ بعید نیست که به این سمت برویم». دولت باید حمایت‌های جدی از این رسانه مهم داشته باشد. مطبوعات، رکن چهارم دموکراسی قلمداد می‌شوند و هر چه آنها تقویت شوند روند دموکراسی هم رو به پیشرفت خواهد داشت.

رسانه‌ها باید به مردم بگویند که چه خبر است

احمد طالبی‌نژاد، منتقد، نویسنده و مستندساز در رابطه با وضعیت رسانه‌ها در دوران تحریم می‌گوید: «در شرایط بحرانی بهترین عملکرد این است که با مردم روراست باشند. رسانه‌ها باید به مردم بگویند که چه خبر است. آنان باید بگویند در آینده چه اتفاقی می‌افتد.»

او تاکید می‌کند: «البته باید در نظر بگیریم که مردم ایران در طول تاریخ گرفتار بحران‌های عظیمی بودند. مردم حمله بیگانگان و راهزنان را هم تجربه کرده‌اند. با این وجود مشاهده و احساس می‌شود که اغلب رسانه‌ها مردم را در بی خبری نگه داشته‌اند. بسیاری از مردم به رسانه‌های بیگانه گوش می‌دهند.»

مدیر مسئول «ماهنامه هفت» اشاره می‌کند که: «آقای حسن روحانی اخیرا حرف‌های بسیار مهمی درباره آزادی رسانه‌ها زدند. ولی سوالی که پیش می‌آید این است که چه کسی باید این صحبت‌ها را اجرایی کند؟ دولت در بخش‌هایی قدرت اجرایی دارد. وزارت اطلاعات و ارتباطات و فرهنگ در دست دولت است. این بخش‌ها مربوط به دولت است و آنها باید شرایط ایجاد رسانه‌های آزاد را مهیا کنند.» وی تاکید می‌کند: «رسانه‌ها راهی جز این ندارند که با مردم صادقانه رفتار کنند. همان‌گونه که در زمان جنگ بود. زمانی که صدای بوق در شهر می‌پیچید مردم متوجه می‌شدند که خبری است و اعتماد می‌کردند و به پناهگاه می‌رفتند.»

 

طالبی‌نژاد با اشاره به اینکه در عصر دیجیتال و قدرت‌گرفتن فضای مجازی به سر می‌بریم، می‌گوید: «پرسش اساسی این است که آیا در این دوران باید منتظر باشیم تا ببینیم روزنامه‌ها چه می‌گویند؟ البته فضای مجازی هم موثق نیست! مردم باید به رسانه‌های رسمی اعتماد داشته‌ باشند. البته در کشورهای دیگر هم این مشکلات شکل گرفته است ولی در آنجا رسانه نماینده مردم است نه دولت».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.