آیت الله سید یوسف طباطبائی نژاد در جمع اعضای مجمع اصولگرایان اظهار داشت: موضوع استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی از دوره‌های چهارم و پنجم مجلس مطرح بود، ولی تاکنون اجرایی نشده و به نظر می‌رسد اجرایی نشدن آن لطف خدا بوده، چون اجرای چنین طرحی یکی از خیانت‌های بزرگ به جمهوری اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: بعضا دیده می‌شود نمایندگانی در مجلس هستند که وقتی یک دوره رأی می‌آورند، عملکرد شایانی ندارند و همین امر باعث می‌شود تا حس کنند دوره‌های بعدی رای نمی‌آورند، از این رو به دنبال چنین طرح‌هایی می‌روند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان افزود: با تصویب چنین طرحی با دسته‌ها و گروه‌هایی مواجه می‌شویم که هم پول دارند و هم از خرج کردن پول زیاد از منابع مختلف و شبهه ناک ابایی ندارند و احتیاط نمی‌کنند، از سویی دیگر رقبایی که می‌خواهند با احتیاط وارد این موضوع شوند، نمی‌توانند هزینه آنچنانی داشته باشند و با توجه به اینکه شناخت در شهرستان‌های مختلف کم رنگ می‌شود، رقابت از دایره عدالت خارج می‌شود و این اتفاق خیلی به صلاح کشور نیست.

وی ادامه داد: بعضاً برای تصویب این طرح اینگونه توجیه می‌کنند که پول کمتری هزینه می‌شود، در حالی که باید از آنها پرسید چگونه هزینه تبلیغات یک کاندیدای شهرستانی با هزینه تبلیغات یک کاندیدای استانی برابر است؟

آیت‌الله طباطبایی نژاد تصریح کرد: در چنین شرایطی که هزینه حرف اول را می‌زند، تشکل‌های مختلفی شکل می‌گیرد که باعث می‌شود معنویت و احتیاط در هزینه‌ها و درآمدها کمرنگ شود که اتفاق شایسته‌ای نیست.

وی همچنین با اشاره به اینکه اگر رقابت عادلانه باشد، در اصفهان انسان‌های متدین همیشه در انتخابات جلو هستند، گفت: انتخابات در جمهوری اسلامی یعنی انتخاب افراد سالم، صالح و نفوذ ناپذیر و اصفهان می‌تواند در معرفی چنین افرادی به کشور یک الگو باشد.

وی به منویات رهبری درخصوص اهمیت شناخت در انتخابات اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری همواره بر شناخت مردم نسبت به آنهایی که می‌خواهند انتخاب کنند تاکید دارند، در حالی که با استانی شدن انتخابات چگونه فردی که در نایین کاندیدا می‌شود، مورد شناخت مردم مثلا فریدن یا فریدونشهر قرار می‌گیرد؟

نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: موافقان این طرح می‌گویند اگر انتخابات نمایندگان مجلس استانی شود، نمایندگان به جای پرداختن به مسائل حوزه انتخابیه به قانونگذاری می‌پردازند، در حالی که این طرح انگیزه را از نمایندگان برای فعالیت در حوزه انتخابیه می‌گیرد.

وی ادامه داد: در صورت اجرایی شدن چنین طرحی، چطور فردی که به ۲۰ درصد رای شهرستان انتخابیه خودش نیاز دارد و ۸۰ درصد رای مردم دیگر شهرستان‌ها، می‌تواند برای حوزه انتخابیه خود فعالیت کند؟

آیت‌الله طباطبایی نژاد افزود: بعضا گفته می‌شود در برخی شهرستان‌ها چهره‌های ملی و قوی دیده نمی‌شود و با استانی شدن انتخابات، افرادی به مجلس راه پیدا می‌کنند که در تمام استان شناخته شده باشند، در حالی که در پاسخ به این افراد باید گفت افرادی هستند در شهرستان های دورافتاده که اکنون در مجلس هستند و خیلی قوی‌تر از برخی وزرا و نمایندگانی فعالیت می‌کنند که چهره ملی هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.