المانیتور گزارش داد، سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان و مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات‌ها دو لایحه مربوط به هزینه‌های امنیت مرزی و سیاست گذاری مهاجرتی را تصویب کردند. اما این دو لایحه شامل شرطی می‌شود که درباره توقف یک برنامه کلیدی آموزش نظامی به عربستان است که این برنامه آموزش، صرفه ۳۰ میلیون دلاری در سال برای این کشور دارد.

سناتور پاتریک لیهی، دموکرات ارشد در کمیته تخصیص سنا مدت‌هاست که مدافع پایان هزینه‌های تخفیفی آموزش نظامی به عربستان است اما در سال‌های گذشته با مقاومت برخی از همکارانش روبرو بوده است.

تیم ریزر، معاون سیاست گذاری خارجی لیهی به المانیتور گفت: او مخالف تأمین مالی هزینه‌های یک کشور نفت خیز از سوی مالیات دهندگان آمریکایی است و بر این باور است که آنها باید خودشان تمامی هزینه‌های آموزش‌های نظامی را که دریافت می‌کنند، بپردازند. او همچنین مخالف تأمین این آموزش‌ها به کشوری است که دولتش در الگوی دائمی نقض گسترده حقوق بشری دست دارد.

وی ادامه داد: اگر عربستان به دنبال آموزش نظامی است، باید پول آن را بپردازد. عربستان می‌تواند آموزش نظامی را از هر کجایی که آن را به آنها می‌فروشد، بخرد اما آنها از تجهیزات آمریکایی استفاده می‌کنند و به نفع آنها نیست که شراکت طولانی مدت خود را با آمریکا خراب کنند. سوال این است که آیا آنها مسئول خشم به وجود آمده ناشی از قتل خاشقجی و ناآرامی‌ای که در یمن به وجود آورده‌اند، هستند یا خیر. اگر عربستان مجبور باشد تمامی هزینه‌های آموزش را بپردازد، مقداری از این مبلغ به صندوق مالی نهادهای آموزش وزارت دفاع چون کالج جنگ ارتش می‌رسد.

مقاومت‌ها در برابر پیشنهاد لیهی در توقف کمک‌های مالی به آموزش نظامی عربستان پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار مخالف سعودی کمرنگ شد و یک واکنش دو حزبی در کنگره به وجود آمده است.

نیتا لووی، رئیس کمیته تخصیص مجلس نمایندگان آمریکا به المانیتور گفت: بحث‌های زیادی درباره مسئولیت آنها و اقدامات عربستان وجود داشته و من می دانم که بسیاری از کمیته‌ها اکنون در این جلسه‌های استماع دخیل هستند.

به ویژه، قانون جدید، عربستان را از حضور در برنامه آموزش و تعلیم بین‌المللی ارتش تحت امر وزارت خارجه آمریکا منع می‌کند.

عربستان معمولاً تنها حدود ۱۰ هزار دلار در سال از این برنامه دریافت می‌کند که کمتر از ۱۰ کشور دیگر در خاورمیانه و آفریقای شمالی است که در آن حضور دارند. اما حتی این مبلغ نمادین هم ریاض را برای نرخ‌های کاهشی در سایر آموزش‌های نظامی مورد نیاز برای اجرایی کردن زرادخانه نظامی ساخته شده توسط آمریکا در عربستان واجد شرایط می‌کند.

دفتر سناتور لیهی تخمین می‌زند که هزینه‌های دریافتی عربستان از برنامه آموزش و تعلیم بین‌المللی ارتش تحت امر وزارت خارجه آمریکا موجب صرفه‌جویی ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلاری در سال برای هزینه‌های آموزشی ریاض می‌شود.

گرچه این مبلغ در بودجه ۲۹۵ میلیارد دلاری عربستان برای سال ۲۰۱۹ اصلاً به چشم نمی‌آید.

درحالیکه کنگره به دنبال ممنوع کردن کمک برنامه آموزش و تعلیم بین‌المللی ارتش تحت امر وزارت خارجه آمریکا به عربستان است، وزارت خارجه آمریکا به ویژه هیچ پیشنهادی برای تأمین مالی این برنامه به عربستان در درخواست بودجه ۲۰۱۹ خود ارائه نکرده که چندین ماه قبل از قتل خاشقجی پیش‌نویس آن ارائه شده بود.

برخی از قانونگذاران به دنبال اقدامات بیشتر و بیرون کردن عربستان از تمامی برنامه‌های آموزش نظامی آمریکا هستند تا زمانیکه تمامی قاتلان خاشقجی مجازات شوند. بسیاری از قانونگذاران در دو حزب بر این باورند که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دستور این قتل را داده است.

گری کونولی، دموکرات از ویرجینیا به المانیتور گفت: تا زمانیکه عربستان تمامی آنهایی را که در این قتل دست داشته معرفی نکند و به دست عدالت نسپارد، ما باید برنامه‌های کمک نظامی را به آن متوقف کنیم.

جیمز مک‌گاورن، دموکرات از ماساچوست نیز که کنترل صحن مجلس نمایندگان را به عنوان رئیس کمیته قوانین برعهده دارد، لایحه‌ای را در ممنوعیت برای عربستان از فروش تسلیحاتی آمریکا، آموزش و همکاری دفاعی ارائه کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.