به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، آمریکا روز سه‌شنبه در جلسه شورای امنیت اعلام کرد که کنفرانس لهستان درباره خاورمیانه روی ایران متمرکز نخواهد بود و یک دستور کار گسترده‌تر خواهد داشت.

جاناتان کوهن، نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل در این نشست در پاسخ به انتقادات بین‌المللی نسبت به برگزاری این کنفرانس گفت که برگزاری این نشست محلی برای حمله به ایران یا بدنام کردن این کشور و بازگشایی بحث‌ها بر سر توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ نخواهد بود. وی همچنین گفت که این نشستی برای تبادل اندیشه در سطح جهانی با دستور کاری برای رسیدگی به امنیت سایبری، کمک‌های بشردوستانه در یمن و سوریه و افراط‌گرایی است.

کوهن در ادامه اظهار داشت که این نشست همچنین به "فعالیت‌های موشکی ایران و دیگر اقدامات بی‌ثبات کننده این کشور" توجه خواهد داشت اما موضوعات مورد بحث به مراتب گسترده‌تر است و محدود به یک کشور یا یک سری موضوع نخواهد بود.

مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا اوایل ژانویه (ماه جاری میلادی) گفت که نشست ورشو روی فعالیت‌های ایران در منطقه متمرکز خواهد بود اما اکنون آمریکا در جمع کردن کشورها متحدش برای شرکت در کنفرانس شکست خورده است. متحدان اروپایی تاکنون به این نشست روی خوش نشان نداده‌اند چراکه نگرانند جلسه‌ای برای انتقاد از ایران و تبلیغ تصمیم آمریکا برای خروج (غیرقانونی) از توافق هسته‌ای باشد، اقدامی که تلاش‌های اروپا برای حفظ این توافق را با مانع مواجه کرده است.

روسیه نیز به عنوان یک بازیگر در خاورمیانه روز سه‌شنبه در نشست شورای امنیت اعلام کرد که دعوت حضور در نشست را نپذیرفته است. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفته است که در این کنفرانس شرکت نمی‌کند.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت، کنفرانس لهستان را غیرسازنده توصیف کرد و از آمریکا پرسید که اگر این کنفرانس فرصتی برای ارتقاء ثبات خاورمیانه است، چرا ایران که قدرتی منطقه‌ای است به کنفرانس دعوت نشده است.

دیپلمات‌های اروپایی به وال استریت ژورنال گفته‌اند که وزارت امورخارجه لهستان از وزرای امورخارجه اروپایی خواسته است تا در نشست ورشو در روزهای ۱۳ و ۱۴ فوریه شرکت کنند، هرچند برخی دیپلمات‌های اروپایی پیش بینی کرده‌اند که به دلیل حضور کم مقامات یا حضور مقامات سطح پایین‌تر در نشست، احتمال دارد وزیر امورخارجه آمریکا در لحظات آخر برگزاری آن را لغو کند.

دیپلمات‌ها همچنین گفته‌اند که وزیر امورخارجه لهستان روز سه‌شنبه در دیداری با وزیران امورخارجه اروپایی در بروکسل آنها را در جریان جزئیات نشست قرار داده و اطمینان داده است که لهستان از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند و قصد دارد یک گزارش مفصل از کنفرانس را در اختیار ایران قرار دهد.

با تمام این اوصاف قصد لهستان برای برگزاری این نشست ضد ایرانی منجر به خشم مقامات کشورمان شده است. محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران این کنفرانس را محکوم و انتقاداتی را علیه لهستان برای میزبانی نشست مطرح کرد.

وی در توئیتر خود نوشت: یادآوری به میزبان و شرکت‌کنندگان کنفرانس ضد ایرانی؛ کسانی که در آخرین نمایش ضد ایرانی توسط آمریکا شرکت کرده بودند، یا مرده‌اند، یا بی‌آبرو شده و یا به حاشیه رانده شده‌اند؛ و ایران قوی‌تر از همیشه است.

او ادامه داد: دولت لهستان نمی‌تواند این ننگ را پاک کند؛ در حالی که ایران لهستانی‌ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد، این کشور اکنون میزبان یک سیرک درمانده ضد ایرانی می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.