پیش تر وزیر خارجه لهستان دعوت از ایران را با این توضیح که صحبت های مسئولان این کشور ممکن است روند «آرام» برگزاری کنفرانس را تهدید کند، منتفی دانسته بود.

در همین حال مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که در داووس سوئیس به سر می برد با تاکید بر شکل دادن یک «ائتلاف جهانی» علیه جمهوری اسلامی به این کنفرانس که به میزبانی مشترک کشورش و لهستان برگزار خواهد شد اشاره کرده و هدف آنرا به تکرار گزافه گویی های خود، ایجاد ثبات در منطقه خاورمیانه عنوان کرده است!

این در حالیست که هنوز موضع برخی کشورهای اروپایی در خصوص شرکت در این نشست روش نیست.

با این حال پرزمیسلاو لانگ، معاون وزیر خارجه لهستان سفر اخیرش به تهران را «مثبت» ارزیابی کرده و از مطلع کردن ایران نسبت به نتایج کنفرانس مزبور خبر داده است.

 

چرا لهستان احتمال دعوت ایران را مطرح کرد؟

سفیر روسیه روز گذشته  در سازمان ملل هدف برگزاری کنفرانس لهستان را به چالش کشید وگفت که رویکردهای ساده‌انگارانه و یک‌جانبه مرتبط با ایران در زمینه دستیابی به یک ساختار امنیتی واقعی درخاورمیانه نتیجه معکوس خواهد داد.

واسیلی نبنزیا، سفیر رویه در سازمان ملل به شورای امنیت گفته است که مسکو می‌خواهد باور کند که کنفرانس لهستان تنها با هدف قرار دادن یک کشور تشکیل نمی‌شود.

وی افزود: چرا ایران که یکی از قابل توجه‌ترین و بزرگ‌ترین کشورهای خاورمیانه است به این کنفرانس دعوت نشده است؟

 نبنزیا همچنین در این باره گفت:تلاش برای به‌وجود آوردن نوعی اتحاد نظامی در منطقه، برگزاری کنفرانس‌های مختلف و تمرکز بر داشتن  رویکردی ساده‌انگارانه و یک‌جانبه در منطقه که مشخصا به ایران ربط دارد، نتیجه معکوس به دنبال داشته و تنها چشم‌انداز دستیابی به یک ساختار امنیتی واقعی برای منطقه را به  دور می‌راند.

این سفیر روسی همچنین این سوال را مطرح کرد که چگونه ممکن است به ساختاری واقعی بدون حل کردن مسئله فلسطین دست یافت؟

وی پیشنهاد روسیه را برای میزبانی مذاکرات رهبران رژیم صهیونیستی و فلسطین تکرار و تاکید کرد که این تنها راه حل کردن مسائل حال حاضر و دستیابی به راه‌حلی دوجانبه میان این‌ دو است.

 فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست ورشوی لهستان شرکت نخواهد کرد؛ یک مقام ارشد اتحادیه اروپا مطرح کرده است که موگرینی مایل نیست مخالف با تعهداتش عمل کند.

فرانسه نیز اعلام کرده که هیچ‌کدام از دیپلمات‌های ارشدش را به این نشست نمی‌فرستد.

همچنین آلمان و انگلیس تا بدین لحظه برای شرکت در این نشست تصمیمی اتخاذ نکرده‌اند.

به گفته وزیر امور خارجه لهستان، روسیه  دعوت لهستان را برای شرکت کردن در این کنفرانس رد کرده است.

مسکو تائید کرد: در نشست لهستان شرکت نمی‌کنیم

در همین حال و اظهارات نماینده روسیه در سازمان ملل وزارت امورخارجه روسیه اعلام کرد که مقامات این کشور در نشست ضد ایرانی لهستان شرکت نخواهند کرد.

به گزارش اسپونتیک، وزارت امورخارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای تائید کرد که در کنفرانس لهستان شرکت نمی‌کند.

پیشتر وزیر امورخارجه لهستان نیز از حضور نیافتن مسکو در این نشست خبر داده بود.

وزارت امورخارجه روسیه در بیانیه خود با تاکید بر اینکه این نشست یک عرصه علیه ایران است اعلام کرد که مقامات روس در آن شرکت نخواهند کرد.

آمریکا و لهستان قصد دارند اواسط ماه فوریه (ماه آینده میلادی) در ورشو نشستی با موضوع بررسی وضعیت خاورمیانه برگزار کنند که به گفته وزیر امورخارجه آمریکا تمرکز آن روی ایران قرار دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.