ماتئو سالوینی، رهبر حزب راستگرای لگانورد که در ائتلافی با جنبش پنج ستاره حاکمیت ایتالیا را در دست دارد، تصریح کرد که مشکلش با مردم فرانسه نیست، بلکه با "امانوئل مکرون (رییس جمهور فرانسه) است که زیاد حرف می‌زند و دستاورد اندکی دارد، کسی که درس سخاوت می‌دهد ولی پذیرش هزاران مهاجر در مرزهای ایتالیا را رد می‌کند.

سالوینی در ویدئویی که در فیسبوک منتشر کرد، ادامه داد: اگر مکرون انقدر خوب است، می‌تواند این مساله را با اجازه دادن برای ورود هزاران پناهجو که در ایتالیا هستند و او در کنار دیگر کشورهای اروپایی، قول مهمان‌نوازی از آنان را داده بود، ثابت کند.

وی افزود،‌ امیدوار است که رای‌دهندگان فرانسوی با حمایت از مارین لوپن، رهبر راست افراطی فرانسه در انتخابات اتحادیه اروپا پیامی به مکرون بدهند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، لوییجی دی مایو، رهبر جنبش پنج ستاره نیز اوایل ماه جاری میلادی با ابراز آمادگی حزبش برای حمایت از معترضان ضد دولتی فرانسه، موسوم به "جلیقه زردها" بر تنش‌ها میان دولت ایتالیا و فرانسه افزود.

وزارت خارجه فرانسه نیز چند روز پیش سفیر ایتالیا را بر سر اظهارات ضدفرانسوی ایتالیا درباره بحران مهاجرتی احضار کرد.

جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا نیز برای فرونشاندن این تنش‌ها تلاش کرده و گفته است، در حالی که زیر سوال بردن تاثیر سیاست‌های جهانی، امری قانونی است، "به این معنا نیست که دوستی تاریخی خود با فرانسه یا مردم این کشور را زیر سوال ببریم. این رابطه به رغم مباحثات سیاسی، مستحکم و ثابت باقی می‌ماند".

احضار سفیر ایتالیا از سوی وزارت خارجه فرانسه در واکنش به اظهارات دی مایو صورت گرفت که گفته بود، "فرانسه سردمدار سیاست‌های استعماری در آفریقا است که بر فقر مردم آفریقا می‌افزاید و آنان را به سواحل اروپا می‌کشاند. سالوینی نیز در صحبت‌های خود همین اظهارات را تکرار کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.